Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Gregg Kowalsky, tot nog toe actief als Osso Bucco, debuteert nu onder eigen naam met Through the Cardial Window. Daarop gaat hij aan de slag met elektronica en veldopnames. De conventionele instrumenten die hij in de mix gooit, zijn danig gemanipuleerd. Zelf speelt hij melodica, voor een paar nummers leveren enkele gastmuzikanten viool- en gitaarpartijen aan. De zeven stukken die hij op de luisteraar loslaat zouden een verklanking zijn van de vochtige lucht in Zuid-Florida, waar hij opgroeide. Met je ogen dicht en een beetje fantasie ga je daarin mee, maar Kowalsky zou net zo goed kunnen beweren dat het een soundtrack betreft bij beelden van een industrieterrein.
Of gewoon zijn eindexamen, want hij behaalde een Master in Electronic Music and Recording Media aan Mills College onder toezicht van Fred Frith. Een staaltje van zijn technisch kunnen laat hij ongetwijfeld horen als hij opnames van een zelfgeschreven stuk voor het schoolensemble filtert door een gitaarpickup. 'Into the Marshes They Drove Me' is opgebouwd uit bronmateriaal van Isis en is verder van huis verwijderd dan de dubbelaar met remixes en herinterpretaties van meesterwerk Oceanic die verscheen op Hydrahead.
Through the Cardial Window laat zich best in zijn geheel beluisteren. Met flink wat volume en/of hoofdtelefoon wordt je onherroepelijk meegevoerd door de vele lagen en subtiele schakeringen in de geluidstapijten. Bijzonder geslaagd zijn 'That in Allepo Twice' en 'Long Distance Decade'. Nu eens hoor je traag zinderende psychedelica, dan weer voorzichtig dronende fragmenten. 'Gara Note' is in vergelijking met de andere nummers erg noisy, maar wel geslaagd. Als dit easy listening is, zoals iTunes aangeeft, dan graag meer daarvan.
http://www.kindamuzik.net/recensie/gregg-kowalsky/through-the-cardial-window/12737/
Meer Gregg Kowalsky op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/gregg-kowalsky
Deel dit artikel: