Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie in de jaren zeventig vatbaar was voor akoestische licht-atonale
popmuziek met dwarse ritmes en hortende meerstemmige zang, kwam al snel
uit bij Gentle Giant. Zeer herkenbaar, en op iedere elpee stond wel een
volstrekt unieke vondst, of een springerige melodie die je niet meer
losliet. Helaas, echt mega-groot is deze GVR (Grote Vriendelijke Reus)
nooit geworden. Hun muziek was te moeilijk misschien, en wellicht ook te
subtiel voor het 'progressieve' publiek dat Gentle Giant probeerde te
spiegelen aan het virtuoze gooi- en smijtwerk van Emerson, Lake &
Palmer en Yes.
Nadat deze rockdino's werden weggevaagd door de punkrevolutie, duurde
het voor Gentle Giant tot midden jaren negentig voordat de wereldwijd
overgebleven fanatiekelingen elkaar vonden op het almaar groeiende
Internet. Mede dankzij deze die-hards verschenen er enkele
essentiële archief-cd's (o.a. Under Construction). Wat een
prachtige, bijna ambachtelijke muzikale kwaliteit is er toch verloren
gegaan met het verscheiden van deze kolos!
Waar een vergelijkbaar verguisde band als King Crimson weer helemaal
werd gerehabiliteerd, en zelfs een plaatsje kreeg toebedeeld op het
North Sea Jazz Festival van het vorig jaar, zakte de belangstelling voor
Gentle Giant de laatste tijd weer wat in. Ook zijn er opvallend weinig
collega-musici die zich openlijk uitspreken over het unieke karakter van
de groep.
Gitarist/componist Mike Keneally is een van de bewonderaars, en ook de
hedendaagse symfo van Spock's Beard vertoont hoorbare raakvlakken. In
het collectieve geheugen van jazzmuzikanten is de groep geheel afwezig.
Vibrafonist Gregg Bendian is bij mijn weten de enige Amerikaanse
jazzmusicus die een heel project wijdde aan Gentle Giant. Zijn album
Interzone is tekenend genoeg al opgenomen in 1996. De Amerikaanse
platenmaatschappij Atavistic is zo eigenwijs geweest dit album alsnog
een plaatsje te geven in hun catalogus, zo'n tien jaar na de Gentle
Giant-Internet-revival.
Terecht, want Gregg Bendian's Interzone is een belangrijke cd.
Door middel van zijn heldere glockenspiel en fluwelen vibrafoonklanken
legt Bendian de 'vriendelijke' kant van Gentle Giant vast. Over wie of
wat de 'grote reus' verbeeldt, dát is iets moeilijker te
detecteren. Is het soms contrabassist Mark Dresser, die zonder enige
versterking de uitbarstingen van de gebroeders Alex en Nels Cline op
elektrische gitaar en drums kan bedwingen? Of zijn het de broertjes
Cline zelf, die als ze op elkaars schouders gaan staan, helemaal niet zo
klein meer zijn?
Hoe dan ook, Interzone legt bloot waar Gentle Giant ooit goed in was.
Het zit hem in het doorlopende contrast tussen breekbare bosnatuur en
bovenmenselijk geweld. Aan de ene kant zien we tussen de herfstbladeren
wat eekhoorntjesbrood en inktzwammen ook; aan de andere kant is er de
overweldigende kracht van een atoomproef of een ontploffing in een
steenmijn. Dát is Gentle Giant, en dat is ook Gregg Bendian's
Interzone.
Wat verder duidelijk wordt, is dat Gentle Giant toch iets minder thuis
was in jazz- en improvisatietechnieken. Want waar Gentle Giant op haar
dubbele live-plaat Playing the Fool voor jazz moest terugvallen
naar het niveau van oubollige Django Reinhardt-swing, laten Bendian cs.
zien dat je deze muziek juist heel goed als uitgangspunt kunt nemen voor
fantasievolle solo's, en losjes gedirigeerd samenspel. De Grote
Vriendelijke Reus deed dat zelf nooit, in de jaren zeventig, lekker
loosgaan.
Al met al is Gregg Bendian's Interzone een geslaagd experiment. Ik weet alleen nog niet of ik deze cd in het alfabet zal neerzetten bij de 'B' (van Bendian), bij de 'I' (van Interzone), of gewoon bij de 'G' van Gentle Giant.
http://www.kindamuzik.net/recensie/gregg-bendian-s-interzone/s-t-5945/5945/
Meer Gregg Bendian\'s Interzone op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/gregg-bendian-s-interzone
Deel dit artikel: