Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
High Tech Soul is een documentaire over het ontstaan van de Detroit techno. Over hoe de scène er is ontstaan en wie de hoofdrolspelers zijn. Een interessant verhaal, wat helaas ietswat oppervlakkig is uitgewerkt.
Hoofdrolspelers op High Tech Soul zijn de ‘Belleville Three’, Juan Atkins, Kevin Saunderson en Derrick May. Deze boys zaten bij elkaar op school in Detroit en worden gezien als de grondleggers van de Detroit techno. Zo was het Juan Atkins die het woord techno voor het eerst gebruikte en zo een naam gaf aan een stroming die tot op de dag van vandaag als underground gezien wordt.
Voor een nieuweling in het genre is het leuk om te zien hoe deze sound zich nu juist in Detroit heeft kunnen ontwikkelen. Een economische crisis liet de stad in de jaren zestig achter zonder gevoel, waar het leven leek uitgezogen. Juist door de leegstand, armoede, rellen en gebrek aan mooie, grote gebouwen, kreeg Detroit zijn identiteit en geldt de stad als inspiratiebron voor techno, met dat industriële en futuristische karakter. Muziek die zorgt voor ontsnapping en waarvan de sfeer juist perfect past bij de lege pakhuizen met niet meer dan een stroboscoop en dansende mensen. De harde, urban vibe als inspiratiebron.
Naast dit ultieme urbangevoel worden de invloeden van de drie heren goed duidelijk. Een mooie mix van P-Funk en Europese invloeden van onder andere Kraftwerk en Depeche Mode, die door de mysterieuze dj Electrifying Mojo in de late uurtjes gedraaid wordt op de radio. Zijn rol blijkt dus ook vrij groot in het geheel.
Voor de mensen die dat allemaal al weten, heeft de documentaire weinig nieuws te bieden. Het is vooral een aaneenschakeling van interviewfragmenten, waarbij Saunderson, Atkins, May en vele anderen, met gevoel voor drama vertellen over de immense rol die ze allemaal speelden in de ontwikkeling van de muziek. Een flinke veer in de reet bij elkaar dus, waarbij het lijkt alsof Kraftwerk en de andere Europeanen slechts een bijrol hebben vertolkt in het ontstaan van techno, terwijl er aan onze kant van de plas ook het een en ander in ontwikkeling was.
Typisch Amerikaans dus, om een vrij eenzijdige kijk te geven op een heel interessant verhaal. Het getuigt ook van de nodige naïviteit dat Saunderson, Atkins en May naar eigen zeggen niet echt in de gaten hebben wat er verder in de wereld gebeurde op het gebied van elektronische muziek en dat een zelf betaald vliegreisje naar Londen uiteindelijk zorgt voor het openen van de ogen en het vullen van de portemonnees. Heerlijk ‘self-centered’ en ó zo Amerikaans.
In het geromantiseerde verhaal is ook amper plaats voor de essentie, de muziek zelf, die slechts sporadisch en op de achtergrond te horen is. Puur oppervlakkig is het een leuke dvd die het prima zal doen op Nederland 3, maar voor de echte liefhebber roept het alleen maar meer vragen op en zal de conclusie zijn: Er zat meer in.
http://www.kindamuzik.net/recensie/gary-bredow/high-tech-soul-the-creation-of-techno-music/13541/
Meer Gary Bredow op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/gary-bredow
Deel dit artikel: