Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Francisco López brengt met de regelmaat van een atoomklok platen uit; een overstelpende hoeveelheid werk waarbij je steevast wordt ondergedompeld in hoogstaande kwaliteit. Met zijn inmiddels 275e titelloze release gaat hij in duel - of zo je wilt: in duet - met pianist Reinier van Houdt van Ensemble MAE.
Minimalistische patronen in een tour de force van herhaling en dynamiek vormen de ruggengraat van het eerste deel van het album. Het stuk mag gerust gezien worden als een heruitvinding van de piano. Een twintig minuten durende compositie waarin López de sonische mogelijkheden van het instrument op zo goed als alle vlakken opzoekt, nader verkent, analyseert en uitbuit.
Dat de piano daarbij mechanisch zelfs 'geprepareerd' moet worden om tot dergelijke klanken te komen, maakt Van Houdt allesbehalve overbodig. Het is te danken aan zijn menselijke interventies zoals subtiliteit in aanslag en frasering dat 'Movement 1' geen klinisch-academische oefening in "verdomd interessant, maar gaat u verder" wordt.
Van bijna-stilte, waarin je alleen nog maar Van Houdt hoort ingrijpen in de verder niet 'bespeelde' piano, tot daverende crescendo's en een bloedstollende finale van minimal music met een fabelachtig drienootspatroon. Alles heeft de typische López-signatuur gekregen. Die voert hij in het tweede deel verder op door het stuk binnenstebuiten te keren in een herschikking van de constituerende delen; een nieuwe orde door chaos of andersom. Het levert een López-onderdompeling van een dik halfuur op en samen met de oorspronkelijke compositie is het met gemak één van de beste hedendaagse, gecomponeerde stukken van het jaar.
http://www.kindamuzik.net/recensie/francisco-lopez/untitled-275/22387/
Meer Francisco Lopez op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/francisco-lopez
Deel dit artikel: