Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Latino-rapper Joseph Cartagena alias Fat Joe timmert al even aan de weg. Hij groeide op in South Bronx, en maakte daar uitgebreid kennis met het harde straatleven. In tien jaar maakte hij al diverse albums en scoorde hij grote hits. In eerste instantie als kompaan van wijlen Big Pun, onlangs nog met Terror Squad, maar de laatste jaren vooral solo. Maar Fat Joe wil meer. Hij wil de grootste van allemaal worden. Zijn nieuwe album All or Nothing moet daar voor zorgen.
Een heleboel heeft Fat Joe voor elkaar: zijn rapstijl is net zo log als zijn lichaam, zijn beats zijn minstens net zo moddervet. Over grote auto’s en mooie vrouwen heeft Joe getuige zijn video’s ook niet te klagen. Maar één ding lijkt hem volkomen vreemd: gevoel voor humor. Bijtende ironie, knipogen en relativeringsvermogen zijn op All or Nothing dan ook in geen velden of wegen te bekennen. Zelfs in zijn stevige diss naar heersend leider 50 Cent (‘My Fofo’) valt eigenlijk verbazingwekkend weinig te lachen.
Wel, laten we duidelijk zijn: humor is geen essentiële eigenschap van hiphop. Er is niets mis met serieuze teksten, en het leven is nu eenmaal niet altijd grappig. Zeker dat van Fat Joe niet, als we hem mogen geloven. Feit is wel dat er bij Fat Joe niet zo heel veel meer overblijft dan de wrange smaak van het ghettoleven, met alle gevolgen van dien: machogedrag, seksisme en gezwaai met pistolen. Een combinatie van hard werken en een moeilijke jeugd maakt je misschien tot een zware jongen, maar daarmee heb je kennelijk nog niet automatisch wat interessants te vertellen.
Wie daar niet zo’n bezwaar tegen heeft, zal best sterke tracks aantreffen. ‘Rock Ya Body’ is een geheide clubhit, dat geldt ook voor het opzwepende en retecommerciële duet ‘Get it Poppin’’ met meesterverleider Nelly. Met ‘Lean Back (Remix)’ kent het album zelfs een écht sterke track, al is dat dan weer grotendeels te danken aan gastvocalist Eminem. De producties van Cool & Dre, Streetrunner, Just Blaze en zelfs Timbaland hobbelen enigszins achter de geniale vondsten van The Neptunes, Dr. Dre en vooral achter het geluid van Jay-Z aan, maar zijn niet slecht. De Kanye West-achtige piepstemmetjes op ‘Intro’ en ‘Does Anybody Know’ hadden evenwel achterwege gelaten kunnen worden. Naar het einde toe bloedt All or Nothing dood, daar kan zelfs Jennifer Lopez niets aan veranderen. Dat had voorkomen kunnen worden, want van drie tracks minder had niemand opgekeken.
Of Fat Joe ooit de grootste rapper van het hele stel wordt, waag ik ernstig te betwijfelen. Maar met All or Nothing kan hij zijn positie in de subtop nog wel even handhaven, vooral dankzij een paar aardige singles. Wie van fijnzinnige hiphop houdt, moet Fat Joe vooral links laten liggen. Wie hiphop graag als een truck op zich af ziet komen, zal door All or Nothing niet teleurgesteld worden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/fat-joe/all-or-nothing/10234/
Meer Fat Joe op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/fat-joe
Deel dit artikel: