Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Rond middernacht, als het harde werk in de studio is geklaard en de laatste muzikanten afdruipen, kruipt Ethan Johns stiekem achter de microfoon. In een flits zie je het zo gebeuren: de producer die tegen Ryan Adams of Kings of Leon zegt dat hij 'nog eventjes iets moet opruimen'. Daarna belt hij zijn vrouw om te vertellen dat hij vanavond later thuis is.
Zodra hij alleen is, kijkt de Engelsman naar de maan. Dan pakt hij een akoestische gitaar van de plank, tokkelt er een beetje op en krabbelt vervolgens een paar woorden in een schriftje: "Someday soon you are going to have me acting like a fool and I vanish in the turning of the moon." Op dit album, The Reckoning geheten, vergaloppeert Johns zich niet zelden met dergelijke quasipoëtische mijmeringen, tot lachens toe.
Johns houdt van tradities. Als een echte Brit drinkt hij zijn thee met veel melk en suiker. De sfeervolle nummers op zijn tweede album, bijvoorbeeld 'Dry Morning', 'You Changed' en 'Among the Sugar Pines', grijpen onmiddellijk terug naar de naakte folk van Bert Jansch en Nick Drake. 'Talking Talking Blues' zet koers naar de gruizige en vooroorlogse blues uit Amerika. Tegen het einde van de cd slaat ook het noodweer even toe, met het loodzware en Led Zeppelinachtige 'Blackheart'. Nergens wordt het echt gevaarlijk.
Het moet een langgekoesterde droom van Johns zijn om zich singer-songwriter te voelen. Dat krijg je ervan, als knoppenman tussen de gitaarjongens en -meisjes. De moeite waarmee hij zijn stembanden doet aanzwellen, verraadt dat hij toch wel een erg zwakke zanger is. Tel daarbij de eerdergenoemde rijmelarij en je komt absoluut niet tot een voldoende. Bij het voetbal is het ook geen goed idee als de bondcoach zelf in het doel gaat staan.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ethan-johns/the-reckoning-1141/25118/
Meer Ethan Johns op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ethan-johns
Deel dit artikel: