Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het is niet ondenkbaar dat je al iets in huis hebt gehaald van Ethan Johns, zonder dat je daar eigenlijk weet van hebt. In zijn vak als producer werkt hij namelijk met uiteenlopende artiesten, zoals Laura Marling, Ryan Adams, The Vaccines en Crowded House. De hele zwik artiesten waarmee hij samenwerkt en -speelt (ja, ook Emmylou Harris en Ray LaMontagne), vind je overigens met één druk op de knop op Wikipedia.
In 2012 krijgt hij zelfs een prijs voor zijn werk als studioknutselaar en -kunstenaar. Sindsdien gaat de Engelsman door het leven als de beste producer van Groot-Brittannië. Wie nu meteen denkt dat zijn solodebuut een gekunsteld project is, komt bedrogen uit. Zoals de sombere hoes eigenlijk al verraadt, exposeert Johns zich vooral als rechtgeaarde singer-songwritereenling met sobere arrangementen.
Door de minimale aanpak is er dus weinig noodzaak om aan het repertoire te sleutelen. Als er soms iets op de achtergrond klinkt, zoals in 'Red Rooster Blue', dan is dat een nederig en bijna jaren zestigachtig rammelrockbandje. Die gekozen stijl neigt nog het meest naar elektrische bluesrock, zoals een paar jaar geleden Black Keysvoorman Dan Auerbach dat laat horen op zijn solodebuut 'Keep it Hid'.
De mooiste nummers op het geslaagde If Not Now then When? zijn uiteindelijk de Bert Janschachtige en kale folksongs als 'Whip Poor Will': in zijn eentje op akoestische gitaar en bijzonder fraai afgerond met hartverwarmende achtergrondvocalen. Daarmee zou je kunnen denken dat hij zijn eigen werk als producer een tikkeltje overbodig maakt. Nu is hij dan ook meer in zijn rol als singer-songwriter. En dat doet hij zo te horen zeker niet onverdienstelijk.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ethan-johns/if-not-now-then-when/23721/
Meer Ethan Johns op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ethan-johns
Deel dit artikel: