Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Op Enfant Terrible’s Trumpett Sounds verzamel-lp viel Ende Shneafliet al in positieve zin op. Slechts twee jaar is Ende Shneafliet actief: tussen 1981 en 1983 verschijnt hun materiaal op underground cassettereleases bij Trumpett. Onbekend, maar niet onbemind onder connaisseurs geldt Ende Shneafliet jarenlang als een bijna vergeten factor in de Nederlandse muziek. Net als meerdere andere spelers uit de vaderlandse (minimal) electronicscene van destijds, ontrukt Enfant Terrible de groep aan de vergetelheid.
Ende Shneafliets minimale elektronica met wave-invloeden die niet zou misstaan in menige hedendaagse elektro-dj-set wordt met Twistin’ on the Tombstones rechtstreeks uit de jaren ’80 gesleept en naar het nu gekatapulteerd. Trumpetts bunkerarchieven herbergen nog genoeg fraais om zelfs een dubbel-lp compilatie te rechtvaardigen. Een verzameling die van analoge synthipop en wave naar progressieve progpop gaat en vooral rudimentair klinkt.
Ende Shneafliet gaat het experiment niet uit de weg en in kale tracks als het duistere, Joy Division-achtige ‘Hangman’ galmt de groep briljant. Vocaal ligt het direct erna geplaatste ‘Communication’ in dezelfde lijn, al dendert de iele synthipopbeat meer maniakaal rond. Cocteau Twins, The Cure en gothic doom worden echter mooi afgewisseld met knorrende Kraftwerk-synthdeunen, filmische ambient en verknipte geluidscollages die aan bijvoorbeeld Aphex Twin doen denken.
Twistin’ on the Tombstones brengt een fraaie dwarsdoorsnede van Ende Shneafliets brede catalogus voor het voetlicht. Met deze uitgave is niet alleen (wederom) een belangrijk deel van de Nederlandse elektronische muziekgeschiedenis opgegraven. De dubbel-lp toont ook aan dat waar de hedendaagse futurepop- en Duitse duistere elektroscene in rave-anthems en Depeche Mode-klonen vervalt, de oude minimal electronics als origineel baken fier overeind blijven staan. Bastaardvormen van deze klanken, zoals te vinden bij popacts Welle:Erdball en Sonnenbrandt (beide schatplichtig aan Kraftwerk en de Neue Deutsche Welle) lonken al naar een publiek buiten de gothicscene. De tijd lijkt dus rijp voor een herwaardering van meesterlijke acts als Ende Shneafliet, waarmee Twistin' on the Tombstones op precies het juiste moment verschijnt.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ende-shneafliet/twistin-on-the-tombstones/13821/
Meer Ende Shneafliet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ende-shneafliet
Deel dit artikel: