Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Boze tongen fluisteren dat Ellen Allien de weg de laatste tijd een beetje kwijt is. De dj-sets van de Duitse technodiva en platenbazin zouden een fletse afspiegeling zijn van de energieke en donderende clubstormen die ze vroeger wist op te wekken.
Op de mix-cd die ze voor de Londense club Fabric maakte, is echter weinig te merken van enige metaalmoeheid bij de Berlijnse. Ze gaat daarvoor terug naar het ambachtelijke handwerk van twee draaitafels en een mengpaneel.
Oh, je wist niet dat er nog maar weinig mix-cd’s verschijnen die niet met Abbleton Live of andere slimme software in mekaar zijn gedraaid? Je zou wel gek zijn om in het digitale tijdperk van MP3’s en seamless mixsoftware nog met vinyl en schuiven in de weer te gaan, toch?
Toch deed Allien precies dat. Ze zocht haar favoriete platen (die met de meeste afgekloven hoekjes en beschadigingen) van vorig jaar uit, keek de promobakken na op nieuwe juweeltjes en ging aan de slag. Ze begint relaxed en herkenbaar, met het retro-acidnummer 'The Sun Can’t Compare' van housepionier Larry Heard. Nu al een klassieker en terug te vinden in veel platenkoffers van haar collega's.
Natuurlijk volgt een blokje minimal, met platen van toplabels M_nus, Wagon Repair en Playhouse, maar ze kiest ook een ingetogen nummer uit van Radioheadzanger Thom Yorke ('Harrowhead Hill') en de Nederlandse Estroe. Haar jachtige en lichtvoetige technosingle 'Driven' past perfect in de prima gebalanceerde mix van Ellen Allien.
Alle geruchten ten spijt, haar Fabricmix staat als een huis.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ellen-allien/fabric34/15543/
Meer Ellen Allien op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ellen-allien
Deel dit artikel: