Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Eek-A-Mouse is aan een tweede jeugd begonnen. De Jamaicaanse reggaester, die in de jaren tachtig internationaal doorbrak met zijn unieke stemgeluid, zit dit jaar al aan twee nieuwe albums. Naast het wat experimentelere 'Mouse Gone Wild' is er nu Eek-A-Speeka. Deze plaat wordt door platenmaatschappij Greensleeves omschreven als een mooie mengeling van oud en nieuw. Van de reggae waarmee Eek in de jaren tachtig groot werd, tot de latere uitstapjes naar dancehall.
Zo grijpt Eek-A-Mouse op deze plaat terug naar zijn eerste grote succes met een nieuwe versie van 'Wa-Do-Dem' en probeert hij tegelijkertijd eigentijds over te komen door heel hedendaagse beats te gebruiken in nummers als 'Every Possy'. Het is net deze mengeling van stijlen die maakt dat deze plaat teleurstelt. Eek-A-Speeka klinkt in de eerste plaats als een samenraapsel van losse ideetjes en komt daardoor heel rommelig over. Eek-A-Mouse lijkt niet te kunnen kiezen waar hij met zijn sound naartoe wil.
Tot daar het slechte nieuws, want er valt ook wel wat goeds te vertelen over deze plaat. Eek blijft uniek. Nummers als 'Physically Critically', 'Keep Accusing Me' of 'Press a Button' (een geslaagde samenwerking met Anthony B) zijn allemaal uitstekende aanvullingen op het impressionante oeuvre van de legendarische toaster. Absoluut hoogtepunt is misschien wel 'I'll Be Waiting', waarin het stemgeluid van Eek optimaal tot zijn recht komt. Met het nummer bewijst hij nog maar eens dat er weinigen zijn die op zo'n aandoenlijke manier over het vrouwelijke geslacht kunnen zingen als hij. Dat er op deze plaat ook beschamend slechte nummers staan, drukt de pret slechts deels. Eek is terug, en dat is goed nieuws.
http://www.kindamuzik.net/recensie/eek-a-mouse/eek-a-speeka/7732/
Meer Eek-A-Mouse op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/eek-a-mouse
Deel dit artikel: