Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Lichtvoetig, dartel en charmant; zo leerde de muziekliefhebber Eefje de Visser twee jaar geleden kennen. Haar debuutplaat De Koek, gekenmerkt door frisse, speelse en eigenzinnige liedjes vol menselijke observaties, ging er bij veel mensen gemakkelijk in. Het leidde tot een bijzonder intensieve periode voor De Visser. Na die fase was er opeens de rust en deze rust maakte op haar beurt plaats voor een periode van onrust, bedachtzaamheid en analyse. Een zoektocht. Op die manier werd de basis gelegd voor de vervolgplaat.
De nieuwe plaat Het Is staat symbool voor de verandering. Dit omdat er bij de Utrechtse altijd het gevecht is van weggaan en onderweg zijn en het proberen zich thuis te voelen op de plek waar ze is. De Nederlandstalige liedjes zijn dan ook stemmig, bedachtzaam en melancholisch en gaan nadrukkelijk in op haar eigen belevingswereld. Het is een kleine breuk met haar verleden en heeft - al lees je dat vooral tussen de regels door - wat weg van een break-upplaat.
Wat De Visser ook vertelt en zingt, ze doet het altijd met die verdomd verneukeratieve stem. Dromerig en etherisch was het debuut en hetzelfde geldt voor het nieuwe werk, veroorzaakt door de stem en de tekstuele herhaling en voortgeblazen door de vaak subtiele aankleding. De lichtvoetigheid die De Vissers soepele stembanden het geheel soms misschien nog lijken te geven, is ogenschijnlijk. De muzikale aankleding is meer in zwart- en grijstinten geschilderd. Breekbaar en eerlijk. Passend bij de teksten. Die aanpak werkt, want in vloeiende bewegingen trekt ze de luisteraar diep mee haar verhaal in.
Omdat De Visser de studio niet interessant genoeg vond als ruimte om op te nemen, zocht ze naar een bijzondere plek. Die vond ze in het Utrechtse Mirliton Theater, waar ze in kleine gezelschap de plaat naar haar eigen hand zette. Vanaf die plek zet De Visser een knappe plaat neer, waarmee de meer tot wasdom gekomen zangeres een weloverwogen nieuwe stap maakt in haar loopbaan. Een album, geschilderd in zwart-wit, dat je ertoe aanzet om het vaker af te spelen om tot de diepste kern door te kunnen dringen. Ingetogen, eigenzinnig en vol doorgemaakte emotie twijfelt De Visser vol zelfverzekerdheid.
http://www.kindamuzik.net/recensie/eefje-de-visser/het-is/24246/
Meer Eefje de Visser op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/eefje-de-visser
Deel dit artikel: