Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Jean-Pierre Smadja geniet al enige bekendheid met twee albums die hij op het MELT 2000 label uitbracht, Équilibriste en New Deal. Hield hij zich toen vooral bezig met het samenbrengen van arabische en afrikaanse ‘geluiden’ in een context van experimentele electronica, daar kent zijn nieuwe plaat Wild Serenade een traditionelere aanpak. Samen met Mehdi Haddab bespeelt hij de oud, een soort van arabische luit. Hun spel wordt ondersteund door elektronica die uitermate effectief èn subtiel werkt, iets wat in dit ‘fusion’ genre niet vanzelfsprekend is.
Waar groepen als MoMo namelijk met hun Gnawa-fusion meestal niet verder komen dan enkele Arabische citaten die verloren gaan temidden van lompe techno, daar geeft op dit album de oud de structuur aan. De elektronische begeleiding past zich aan, zonder echter tot achtergrondgeluid gedegradeerd te worden. Ook al is Smadja’s vergelijking van DuOud met rock ’n roll iets te vergezocht, dit album heeft genoeg donkere beats om ook op de dansvloer te kunnen werken. Daarvoor zorgt ook de percussie die vaak aan Asian Underground releases doet denken. En alsof dat nog niet genoeg is, bevat dit album ook nog twee versies van ‘Chase,’ Giorgio Moroder’s techno-klassieker uit de film Midnight Express.
http://www.kindamuzik.net/recensie/duoud/wild-serenade/2410/
Meer DuOud op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/duoud
Deel dit artikel: