Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het album werd al in november 2003 aangekondigd, waarna de release keer op keer werd uitgesteld. Nu verschijnt dan toch eindelijk Future Rage van DKD, het project van drie absolute grootheden van de broken beats. Dego (o.a. 4 Hero), Kaidi Tatham (o.a. Agent K, Bugz In The Attic) en Daz-I-Kue (o.a. Bugz In The Attic) namen wat later de titeltrack zou worden een beetje voor de lol op, en vervolgens besloten de drie dat er een album van moest komen. DKD was geboren, en met 'Future Rage' hadden ze een knoepert van een hit te pakken. Een hit in broken-beatskringen, welteverstaan.
De vocalen op het album worden verzorgd door een aantal gasten, en dat zijn niet de minsten. Bembe Segue zingt mee op het loom rollende 'You Know It', Lady Alma (zij die zingt op 4 Hero's hit 'Hold It Down') leent haar stem aan albumopener 'Getaway', terwijl Face (die al eerder met Dego en Kaidi werkte op o.a. 'Got Me Puzzled') zingt op het stompende 'Super Amazing' en de titeltrack, op die laatste overigens ondersteund door Dego en Kaidi's vocalen. Het nieuwe talent Rasiyah luistert het soulvolle 'Brighter Day' en de dansvloerbom 'Natty Head' op met haar gouden stemgeluid, en ten slotte is daar de rapper Motet (van de Uprock-crew), die zijn Native Tongue-stijl toepast op de broken hiphop van 'Look Who's Talking'.
Wat het genre soms vrij ontoegankelijk maakt, namelijk te moeilijke beats en een enigszins naar binnen gerichte sfeer, wordt op Future Rage handig opgevangen door het r&b-gehalte. De beats blijven uiteraard avontuurlijk, maar wat hier voorop staat is het liedje. Waarmee het geheel behoorlijk toegankelijk blijft voor de niet-geoefende luisteraar. En dat geldt niet alleen voor de vocale tracks: 'No Time' is een aangenaam groovend, jazzy instrumentaal nummer in 9/8 waarop Kaidi Tatham, begenadigd muzikant die hij is, zelf alle instrumenten voor zijn rekening neemt. En zelfs het andere instrumentale nummer op het album, 'Breaker's Yard', waarop Tatham en Dego zich uitleven op synths en Rhodes, is met zijn gedreven gebroken beat en percussie een bewijs dat futurisme en toegankelijkheid perfect samen kunnen gaan.
Op de Japanse release van het album staat een bonustrack: het ook weer zeer soulvolle 'We Can Make It', waarop de licht aan Stevie Wonder herinnerende Donnie de stembanden strekt.
Met Future Rage is een nieuwe mijlpaal bereikt in het genre, een die er wel eens voor zou kunnen zorgen dat de broken beats ook in bredere kring gehoord zullen worden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/dkd/future-rage/6959/
Meer DKD op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/dkd
Deel dit artikel: