Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Op de hoes van het album prijkt een röntgenfoto van Arrow. We zien enkel het middenstuk van deze chihuahua. Dit beeld is een passende introductie tot Guts, het nieuwe werkstuk van geluidskunstenaar, of geluidsterrorist zo je wil, Daniel Menche.
Het uitgebreide oeuvre van Menche wordt gekenmerkt door het gebruik van tal van geluidsbronnen. Van watervallen tot kinderkoren, drums of piano; Menches keuze kent geen restricties. Deze geluiden vervormt hij tot pulserende drones die hij combineert om zo de sonische kracht van geluid op te roepen. Opmerkelijk hierbij is dat Menches noise haast ritmisch en mathematisch te werk gaat, waardoor zijn composities in zekere zin abstracte patronen vormen.
Guts gaat over dissectie en meer bepaald het uiteenrafelen van pianogeluiden. Abused and trashed piano guts, zoals hij zelf aangeeft. Nadat Menche op opener 'Guts 2x4' zowat alle sonische demonen ontbonden heeft in een geluidszee die zijn weerga niet kent, weerklinken op 'Guts One', dissonante pianosnaren terwijl laagjes feedback het tafereel verder inkleuren. Langzaam glijdt het nummer af naar een slagveld waar erupties harde noise de luisteraar neermaaien.
Na de meer introverte dreiging van 'Guts Two' volgt 'Guts Three', waar vage melodieën uitmonden in een sonische geluidsgolf die terugkeert naar de grondslagen van Menches auditieve gewelddaden. Het is fascinerend wat je allemaal met een piano kan doen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/daniel-menche/guts/22442/
Meer Daniel Menche op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/daniel-menche
Deel dit artikel: