Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
En Orlok, hij ploegde voort. In 1992 werd hij lid van het toen al bestaande Countess, een act die hij sinds 1998 in zijn eentje bestiert. Heel veel artistiek en financieel succes heeft dat hem niet opgeleverd en daar gaat ook het elfde album Blazing Flames of War geen verandering in brengen.
De ideeën zijn er op zich wel. Orlok zelf zegt dat Countess beïnvloed is door zowel blackmetalgrondleggers Venom en Bathory als door metalgoden als Manowar. Dat vertaalt zich in op een vrij laag tempo gespeelde, episch opgezette old school black metal met veel melodieuze solo's. Orlok heeft geschiedenis gestudeerd en mag zijn nummers graag voorzien van een flinke lap tekst over een historisch of mythologisch onderwerp.
Zo beschreven klinkt het misschien alsof Countess zich op Blazing Flames of War ontpopt tot de Nederlandse Nifelheim. Maar de extreem houterige uitvoering en de bordkartonnen productie zitten daarbij danig in de weg. Natuurlijk: orthodoxe black metal hoort ondergeproduceerd te klinken. Maar dat moet een rauw en chaotisch geluid opleveren, geen stijf gehark. De combinatie van die houterigheid en de historische teksten maken dat het album sterke associaties oproept met de toneelclub van 4 havo die zich op Macbeth stort en niet (zoals het hoort) met zuipende en verkrachtende Noormannen.
Merkwaardig genoeg is de productie een stuk beter op de als bonustracks toegevoegde nieuwe versies van de oude nummers 'Bloed in de Sneeuw' en 'Aleidis'. Daar rollen de riffs ineens wel en snijdt het geluid ook als de poolwind. Waarom dat op de rest van het album niet kan, is een raadsel.
http://www.kindamuzik.net/recensie/countess/blazing-flames-of-war/17086/
Meer Countess op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/countess
Deel dit artikel: