Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Coen Oscar Polacks ambient- en dronewerk, dat veel raakvlakken kent met geluidskunst, neemt vaak de vorm aan van installaties of performances. Dat had het festival StreetCanvas ook in de smiezen toen het hem vroeg een nieuw stuk te maken. Op 7 oktober 2010 werd Spectral Churches op de Oude Groenmarkt in Haarlem uitgevoerd en opgenomen. Hierbij werden alleen geluiden van bellen en klokken in de beiaard van de Grote of St. Bavokerk gebruikt.
Polack en enkele andere beiaardiers manipuleren de galmende klokgeluiden in een gestructureerde improvisatie tot een geheel van krap 26 minuten. Na verloop van tijd krijgt de interfererende resonantie de luisteraar helemaal in haar greep. De compositie is gebaseerd op de mechanische bellenmelodie 'De Damiaatjes,' die dagelijks om negen uur 's avonds te horen is in Haarlem. Elektronica en carillon, dat live wordt bespeeld, meanderen door elkaar, microfoons pikken omgevingsgeluiden op en in de liveopname klinken stemmen op de achtergrond, alsof Polack & Co. de klokken en bellen letterlijk laten spreken.
Spectral Churches werd live ten gehore gebracht in zeskanaalssurround, maar ook in stereo lijken de geluidsgolven van alle kanten te komen. Her en der duiken onverwachte geluiden op die subtiel benadrukken dat een carillon buiten beluisterd moet worden. Op talloze ambientopnamen wordt de akoestiek van ruimtes, zoals kerken, gebruikt (bijvoorbeeld in Pietro Riparbelli's briljante 4 Churches). De enigmatische forte van Spectral Churches is dan ook dat het geluid, dat onlosmakelijk met een kerk en de buitenlucht verbonden is, een monumentaal geluidskunstwerk oplevert dat als binnen aanvoelt: een lang echoënde, warme galm, die in het schip van een grote, sonische kathedraal blijft hangen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/coen-oscar-polack/spectral-churches/22250/
Meer Coen Oscar Polack op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/coen-oscar-polack
Deel dit artikel: