Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
The Clearing zou wel eens de doorbraak kunnen betekenen voor Bowerbirds. Na zeven jaar en twee platen heeft de band een zekere maturiteit bereikt. Dit blijkt niet alleen uit een zeker oog voor kwaliteit, het zorgt er ook voor dat de (kleine) sterke punten uit het verleden behouden blijven en zelfs versterkt worden.
Het filmpje dat Bowerbirds naar aanleiding van The Clearing online zette, geeft aan dat de voorbije jaren niet de gemakkelijkste waren, maar Phil Moore en vriendin annex bandlid Beth Tacular zijn blijkbaar sterker uit deze moeilijke periode gekomen. En dat hoor je op deze plaat.
Waar Bowerbirds op Hymns for a Dark Horse (2007) en Upper Air (2009) nog voornamelijk onderzochten welke ingrediënten tot de perfecte folky popsong leiden - overigens met schitterende resultaten - ligt het niveau van de nummers op The Clearing altijd hoog.
De aanpak is professioneler dan voorheen en dat schrikt de oude fans misschien wat af. Bowerbirds trokken naar April Base, de studio van Bon Iver, waar ze met hun geluidsman, Brian Joseph, aan de slag gingen. Daarnaast vonden ook veel gastmuzikanten hun weg naar de plaat en zij voegden er talloze kleurrijke aspecten aan toe met onder meer viool, cello, trombone, klarinet, orgel en vibrafoon.
Het resultaat klinkt meer georkestreerd, maar de nummers varen er wel bij en Bowerbirds grossieren zo op hun eigen manier in ingetogen folkpop. De teneur mag dan vaak duister zijn, de breekbaarheid van songs als opener 'We Tuck the Darkness In' en 'Stitch the Hem' onderstreept de uniciteit van de band.
http://www.kindamuzik.net/recensie/bowerbirds/the-clearing/22671/
Meer Bowerbirds op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bowerbirds
Deel dit artikel: