Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De eerste indruk van Black Engine is dat het wel erg lijkt op Zu: ook een bas die scheuren in de muren maakt, ook synapsverwoestende saxofoonuithalen en ook ADHD-drums. De muzikale overeenkomst blijkt geen toeval: Black Engine is Zu, maar dan aangevuld met gitarist Eraldo Bernocchi.
Licht verteerbare kost wordt Ku Klux Klowns nooit, maar door met de twee meest chaotische nummers te openen werpt Black Engine wel een redelijke drempel op. Wie zich niet laat afschrikken door de denken onmogelijk makende chaos van 'I Hate Clowns' en het titelnummer krijgt daarna relatief simpeler materiaal voorgeschoteld, dat bovendien zeer de moeite waard is.
'Relatief' is daarbij wel het sleutelwoord. Zo refereren 'Fishtank Midget Surfer' en 'The Humiliation of an Impotent God' nadrukkelijk aan death metal met hun afwisseling van blastbeats en zwaar groovende passages. Coldplay is het niet, maar voor jazznoisebegrippen zijn het simpele en uiterst effectieve stampers.
De beste nummers op Ku Klux Klowns zijn echter de - ook weer relatief gezien - rustigste. Bernocchi excelleert in 'Controversy over the East Bank' met subtiele, oosters klinkende improvisaties. Massimo Pupillo’s bas geeft a 'A Wolf Day' de hartslagsturende puls waarover Bernocchi en saxofonist Luca Mai hun ijle nevels kunnen laten dwalen. Het klinkt als Miles Davis in de rol van het spookmeisje in een Japanse horrorfilm.
http://www.kindamuzik.net/recensie/black-engine/ku-klux-klowns/17168/
Meer Black Engine op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/black-engine
Deel dit artikel: