Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zeg je dub, dan zeg je Bill Laswell. Zeg je veel andere genres, zeg je trouwens ook Bill Laswell, maar goed. Book of Exit is zijn vierde Dub Chamber release, en kent hetzelfde probleem dat zoveel van zijn werk ook onder de leden heeft: het is allemaal te glad. Te smooth. Zijn dub experimenten met Jah Wobble op de 2001 release Radioaxiom hadden net genoeg ruwe jazz en improvisatie randjes om volledig te kunnen boeien. Zo goed is Book of Exit helaas niet. Laat ik het echter niet dramatischer maken dan het is.
Book of Exit heeft wel degelijk zijn momenten. Vooral de dub/wereld crossover van de nummers met de Ethiopische GiGi op zang zijn erg mooi, voornamelijk door haar wereldse stemgeluid. Haar stem zorgt ervoor dat het geheel meer inhoud krijgt, geeft het mooie, zwevende sferen mee. Vooral in de lange afsluiter 'Jerusalem' krijg je een portie geweldige psychedelische werelddub voorgeschoteld. Het zijn echter de instrumentale nummers waarin Laswell lichtelijk de mist ingaat. Hierin laat hij vorm boven inhoud prevaleren, en dubt het geheel lekker voort zonder ook maar een moment echt te kunnen boeien. Er gebeurt nagenoeg niets dat ook maar enigszins de spanning erin kan houden. Dat is erg jammer, want hij heeft al zo vaak bewezen beter te kunnen. Book of Exit blijft helaas net te vaak hangen in de achtergrondbehang regionen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/bill-laswell/sacred-system-book-of-exit-dub-chamber-4/2265/
Meer Bill Laswell op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bill-laswell
Deel dit artikel: