Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Hebben we hier te maken met een nieuwe hype of met de neveneffecten ervan? Feit is alleszins dat Beep Beep een erg frisse mix brengt van elementen die de gangmakende bands de status bezorgden die ze nu hebben. Zo klinkt soms The Rapture door in zanglijnen en discoritmiek, terwijl er ook meermaals in de richting van Shellac, The Archers Of Loaf, Whirlwind Heat en Brainiac gekeken wordt. Doch ook de invloed van stadsgenoten Cursive en The Faint lijkt niet onbelangrijk. Het feit dat Beep Beep met deze laatste band bassist Joel Petersen deelt, kan misschien als verklaring aangedragen worden.
Gelukkig is Business Casual meer dan de som der delen. Beep Beep assimileert al de invloeden vakkundig tot een potente cocktail die bulkt van de energie. Tot zover de parallel met een band zoals Bloc Party, want Beep Beep tapt ook uit andere vaatjes. De creatieve tandem Eric Bemberger/ Chris Hughes (beiden op zang en gitaar) treedt in de voetsporen van Brainiacs Tim Taylor en hun gecontroleerde waanzin lijmt de nummers aaneen. En zo komt Business Casual opvallend coherent over, ook al is variatie troef en zijn de interne songstructuren allesbehalve rechtlijnig.
Frisheid, energie en onvoorspelbaarheid zijn dan ook meteen de sterke punten van Business Casual en dit heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de Beep Beep dit najaar met TV On The Radio en The Faint de Amerikaanse podia onveilig mag gaan maken. Minpunt is helaas dat de songs niet echt blijven hangen en je je niet van de indruk kan ontdoen het allemaal al eens eerder gehoord te hebben. Beep Beep blijkt het op hun debuut voornamelijk te moeten hebben van de vorm en lijkt daarbij de inhoud een beetje uit het oog verloren te zijn. Volgende keer beter?
http://www.kindamuzik.net/recensie/beep-beep/business-casual/7124/
Meer Beep Beep op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/beep-beep
Deel dit artikel: