Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Voordat de vier Beachwood Sparks in het eerste decennium van deze eeuw op Sub Pop drie fijne platen uitbrachten in het genre van de psychedelische country, werkten ze in 1996/1997 als zestal al aan verschillende nummers. Hiervan zijn er nu acht verschenen op Alive Records, onder de titel Desert Skies.
De titel geeft al aan waar Beachwood Sparks hun blik op gericht hebben, hoezeer hun muziek ook wortelt in de garage. Die van gitarist Josh Schwartz in Sierra Madre, California om precies te zijn. Slechts half adequaat de Space Shed geheten, want ruimte was er nauwelijks.
Die demokwaliteit geeft de opnames een zekere charme. Toch weten Brent Rademaker en consorten drommels goed hoe je een liedje schrijft. Die kunst hadden ze behalve van Gram Parsons afgekeken van de bekende groepen uit die tijd die in Glasgow actief waren, zoals Teenage Fanclub, Primal Scream en The Jesus and Mary Chain.
Op Desert Skies leren we een band kennen die enerzijds wortelt in de Los Angeles muziekscene van eind jaren negentig, maar die zich daar tegelijkertijd aan onttrekt en de blik op Europa gericht heeft. Zo schieten we vanaf het titelnummer, dat werkelijk zo op Bandwagonesque van Teenage Fanclub had kunnen staan, via de country slidegitaar op 'Canyon Ride' regelrecht into space op het afsluitende 'Midsummer Daydream', met een bijna vijf minuten durende interstellaire gitaartrip. Het biedt allemaal niets nieuws, destijds ook al niet, maar het klinkt wel lekker.
Uitvoerige liner notes van Rademaker vertellen het hele verhaal, al ontbreekt een verklaring waarom deze opnames nu pas uitgebracht zijn. En zoals een vriendin van de band destijds al vroeg wat de jongens in die Space Shed in godsnaam aan het opnemen waren, The Wall of Tusk?
http://www.kindamuzik.net/recensie/beachwood-sparks/desert-skies/24607/
Meer Beachwood Sparks op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/beachwood-sparks
Deel dit artikel: