Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Criticasters die beweren dat de hoogconjunctuur van de Belgische muziekcultuur stilaan aan het afsterven is, bezoeken best zo snel mogelijk een gespecialiseerde oorarts. De muzikale diversiteit kent hier vooralsnog geen grenzen en werd vrij recent nog belichaamd door erg fijne platen van onder meer Absynthe Minded, Lalalover en Mercelis. Ook het Gentse Bal des Boiteux (vrij vertaald: 'bal der kreupelen') past perfect in dat rijtje thuis. Hokjesdenken is hen volkomen vreemd en ook hun muziek benaderen ze op een lovenswaardige, non-conformistische manier. Grondige bewijzen zijn te vinden op Small House, Wide Open View, de tweede plaat van het instrumentale kwintet.
Mentor van Bal des Boiteux is Stef Kamil Carlens, die hier ook de productie voor zijn rekening nam. Spilfiguur van de groep is violist Jeroen Baert, sedert een tweetal jaar eveneens actief bij Zita Swoon. Het klassieke instrumentarium van Bal des Boiteux (gitaar, dubbele bas, viool, accordeon, drums en occasionele zweempjes percussie en cello) roept uiteraard vergelijkingen op met een groep als DAAU, al mag het duidelijk zijn dat Bal des Boiteux nog puurder klinkt en de songs in iets klassiekere zin toonzet.
Small House, Wide Open View laat zich beluisteren als een soort conceptplaat. Gezeten vanuit een knusse en erg basic ingerichte huiskamer, houdt Bal des Boiteux het vizier open naar een buitenwereld onderhevig aan stemmingen en impulsen. De fragmentarische composities scheppen een rijk geïllustreerd verhaal dat zich afspeelt in een traag voortschrijdend, maar idyllisch landschap. Opkringelende violen beleven mooie avonturen aan de zijde van een eenzame accordeon, ingetogen gitaarakkoorden vloeien af en aan als eb en vloed en ook de ritmesectie verricht heilzaam werk.
Heel wat songs lijken in een duister postrocksfeertje te baden, maar dat is slechts schijn, want folk, rock, jazz en zelfs klassiek loeren geïnteresseerd om de hoek. ‘Als Jeanneke Slaapt …’, ‘Hier Zal Nooit Meer Gras Groeien’ en ‘I’d Like to Take the Plastic Flower from Your Hair’ zijn erg grappige songtitels en ontheven dit gezelschap enigszins van de serieuze focus die de muziek uitdraagt.
Het eigenzinnige universum dat Bal des Boiteux bestrijkt, is vooralsnog enig en uniek in dit land en dat alleen al verdient een dikke pluim. Think of One en Wawadadakwa mogen gerust Zuid-Europa en de Caraïbische gebieden veroveren, laat Bal des Boiteux zich maar onledig houden met het noordelijke deel. Van Aarhus tot Göteborg, van Helsinki tot Tromsö: de wonderbaarlijke natuur in gedachten kan Small House, Wide Open View er onmogelijk een mal figuur slaan.
http://www.kindamuzik.net/recensie/bal-des-boiteux/small-house-wide-open-view/12317/
Meer Bal des Boiteux op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bal-des-boiteux
Deel dit artikel: