Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Stuart Dahlquist houdt niet zo van het 'drone/doom'-label dat meestal op zijn project Asva wordt geplakt. Zijn muziek is grotendeels gebaseerd op uitgeschreven patronen en gaat alleen op het einde van een track nog wel eens over in een drone. Het trage, zware geluid moet een sfeer van grootse weidsheid oproepen en niet dat van drukkende zwartheid.
What You Don't Know Is Frontier is opgedragen aan Dahlquists broer Michael. Deze kwam om het leven toen een vrouw met weinig natuurkundig inzicht zelfmoord probeerde te plegen door haar auto op volle snelheid in die van de voor een rood stoplicht stilstaande wagen van Michael Dahlquist te boren. Dat wordt op deze plaat echter niet omgezet in naar binnen gekeerde rouw, maar in een majestueus requiem.
Het orgel speelt hierin een prominente rol. De langgerekte tonen van het instrument roepen associaties op met de zwaardere kerkmuziek en leiden zo tot een gewijde sfeer. Met name het titelnummer profiteert hiervan.
De nummers 'Christopher Columbus' en 'A Trap for Judges' neigen wat meer naar doommetal, door de grotere rol van de drums. Het zijn vooral de donderslagen die de naderende Apocalyps aankondigen in het eerstgenoemde nummer die impact hebben.
Hoe goed de drie bovengenoemde tracks ook zijn, ze verbleken bij het prachtige albumhoogtepunt 'A Game in Hell, Hard Work in Heaven'. Het nummer begint rustig met gastzangeres Holly Johnston die een Japanse folkmelodie zingt op een wijze die herinneringen oproept aan Dead Can Dance. Dit loopt vloeiend over in een gedeelte dat doet denken aan het beste werk van het huidige Earth, om te eindigen in een heftig rockende postcore-apotheose. Een beter eerbetoon had Stuart Dahlquist zijn broer niet kunnen geven.
http://www.kindamuzik.net/recensie/asva/what-you-don-t-know-is-frontier/17252/
Meer Asva op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/asva
Deel dit artikel: