Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Haar wortels liggen in België, maar intussen opereert Annelies Monseré al een tijdje vanuit Hilversum. Na een cassette, een singletje en enkele gelimiteerde cd-r’s voegt ze nu met Helder een volwaardige cd aan haar oeuvre toe. Daarvoor gaat ze met BlueSanct, het label van Michael Anderson (beter bekend onder de naam Drekka), in zee.
Met Drekka deelt Annelies Monseré de warme, ingetogen muzikale sfeer. Maar daar houdt de vergelijking op, want haar muzikale werkstukjes klinken niet bepaald lo-fi. Neen, de weinige instrumenten die opduiken worden vooral functioneel ingezet en zorgen voor ijle melancholie. Her en der weerklinken cello, gitaar, melodica en xylofoon, maar nooit weerklinkt één noot teveel. Monseré herleidt de nummers tot een absoluut minimum en daardoor is Helder heel erg intiem geworden.
‘We’ll dance’ brengt je al meteen in de sfeer. Minimale pianoaanslagen worden voorzien van haar hoge en uiterst aangename stem, die zich al snel als het centrale element profileert. De warmte waarin haar stem zich wentelt doet onwillekeurig aan Jessica Bailiff denken, toevallig ook meteen de dame waarmee ze in juli enkele concerten in Noord-Amerika zal geven.
Door steeds andere klemtonen te leggen heeft Monseré van Helder een heel gevarieerd album gemaakt, waarbij het vooral de eenvoud is die een, haast hemelse, melancholie tot haar recht laat komen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/annelies-monser/helder/9971/
Meer Annelies Monseré op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/annelies-monser
Deel dit artikel: