Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zelden nog tegenwoordig ben ik vanaf het eerste moment verkocht als ik een cd voor een recensie beluister. Een paar weken geleden gebeurde het nog eens met deze plaat van Andrew Pekler (u misschien bekend van Bergheim 34 op Klang Elektronik). Wat hij hier doet is feitelijk niet veel meer dan korte jazz-samples loopen en het geheel in de typische schimmige, immer in flux verkerende ~Scape-mal gieten. Maar hij doet het zo goed dat het amper veertig minuten durende schijfje voorbij is voor je het weet. En dat je bovendien ook nog eens onmiddellijk naar meer verlangt.
Met veertien nummers binnen zulk kort bestek betreft het hier uiteraard meestal schetsmatige, vaak fragmentarische nummers. Maar het kost geen moeite om ze allemaal als een lang dromerig nachtlandschap vloeiend voorbij te laten glijden. Als in een muzikale coup de foudre reiken jazz, click, cut en glitch hier elkaar galant de hand. Vergelijkingen? De fantastische plaat van Jan Jelinek samen met Triosk van vorig jaar, of nog de surreële jazzfantasieën die Angelo Badalamenti voor David Lynch’s Twin Peaks maakte. Op de ~Scape-site kan je netjes lezen welke stukjes hij heeft gesampled en wat zijn invloeden zijn. Maar ik raad aan om zonder de last van die kennis deze prachtige, vervoerende muziek te ervaren. Een van mijn cd’s van het jaar.
http://www.kindamuzik.net/recensie/andrew-pekler/nocturnes-false-dawns-breakdowns/7997/
Meer Andrew Pekler op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/andrew-pekler
Deel dit artikel: