Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het tikken van de verwarmingsbuizen, het piepen van deuren, het rammelen van de servieskast als de buren hun nieuwste Hardstyle-compilatie op zetten. Het zijn allemaal geluiden die je haast voor lief neemt, hoogstens hier en daar wat irritatie opwekken. De jonge Italiaan Andrea Belfi gaat voor dit album uit van het huis als een levend organisme. De klanken die hij tegenkomt tijdens het uitpluizen van die gedachte vormen een groot deel van Between Neck and Stomach, zonder dat Belfi ook maar één seconde zijn bijzonder scherp oor voor de dynamiek tussen ritmiek en melodie verliest.
De volhardende marsdrums en het melancholisch wegdronende orgel tijdens ‘Extraevil’, met het gerinkel van potten en pannen ergens op de achtergrond, of de zachte vocale mijmeringen tijdens ‘Sandglass’, ze vloeien allemaal naadloos in elkaar over. Op het jazzy ‘Broken Shoes’ laat Belfi ook horen dat hij naast een groot compositietalent ook een begenadigd drummer is. De stormachtige percussie gelardeerd met de geluiden van een trompet doen zelfs denken aan Talk Talk ten tijde van Laughing Stock.
Even lijkt Belfi zich te verliezen in het concept. Het gerammel van een servieskabinet tijdens ‘Her Own Desert’ neemt wel heel erg lukrake proporties aan. Hij herstelt zich echter op een zeer behoorlijke manier met afsluiter ‘Footprints’, die net zo verstild memorabel klinkt als een nummer van Mark Hollis of Dean Roberts.
Na het bijzondere debuut van 3/4HadBeenEliminated heeft de Italiaanse underground met Andrea Belfi een nieuwe speler bij die in staat is wereldwijd voor deuken in pakjes boter te zorgen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/andrea-belfi/between-neck-and-stomach/14637/
Meer Andrea Belfi op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/andrea-belfi
Deel dit artikel: