Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Je leest wel eens dat het klaar is met de akoestische jazz. Als we Ken Burns, de maker van de TV-serie ‘JAZZ’ mogen geloven, is er na de dood van John Coltrane nauwelijks nog muzikale ontwikkeling geweest. Wie even nadenkt, weet dat dat niet klopt. Een minpuntje is echter gemakkelijk aan te geven. Nieuwe platen klinken vaak nostalgisch, alsof ze zijn opgenomen in 1965. Het publiek begrijpt dat niet, en terecht natuurlijk. Er wordt daarentegen nog steeds jazz gemaakt die er toe doet.
Luister maar eens naar Bitter But Sweet van de Nederlandse saxofonist Ad Colen en zijn kwartet. Waarom de boodschap nu wél goed overkomt? Dat is omdat zijn muziek niet is opgenomen met de bewierookte sound in het achterhoofd van platenmaatschappijen als Blue Note of Prestige. Dit is een jazz-cd uit 2005, en technicus Micha de Kanter geeft er de de sound aan van een goede productie van vandaag.
Colen’s masculiene tenor wordt stevig ondersteund door de zware contrabas van Erik Robaard. Natuurlijk, deze bassist speelt met een versterker, maar mag dat soms niet? Doordat de contrabas nu eens goed hoorbaar is, kan drummer Jasper van Hulten gerust zijn punt maken op plaatsen waar de muziek een extra kick nodig heeft. Het spel van Van Hulten doet soms denken aan de zware golfslagen op de bekkens door de oude Elvin Jones. Maar in tegenstelling tot diens samengeperste sound op zijn Impulse-elpees hoor je nu een lekker agressieve hihat en een schitterend in balans zittende snaredrum, soms zelfs zonder de stalen snaren die deze trommel zijn naam geven.
Ook de piano, bespeeld door Rob van Bavel, is niet op de traditionele jazzmanier vastgelegd. We horen eindelijk eens de dynamiek van de linkerhand. De ritmisch geplaatste akkoorden die Van Bavel speelt stuwen zowel drummer als bassist op. Een goede ritmesectie als deze is het geheim van een opwindende jazzsolo. Die jut de saxofonist op van hoogtepunt naar hoogtepunt. Raar eigenlijk, dat je zoiets zo weinig hoort, thuis in de huiskamer. Het is de essentie van livejazz. Die essentie is in al zijn glorie vastgelegd op Bitter But Sweet.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ad-colen-quartet/bitter-but-sweet/11500/
Meer Ad Colen Quartet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ad-colen-quartet
Deel dit artikel: