Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het KlaraFestival haalde Vibracathedral Orchestra voor een enkel concert naar het Europese vasteland. Het Festival, dat door de radiozender Klara georganiseerd wordt, focust dit jaar op Groot-Brittannië en minimalisme, twee aspecten die de band onderschrijft. Vibracathedral Orchestra is immers al sinds 1997 bezig met het uitwerken van complexe, op drones gebaseerde, geluidsconstructies waarmee ze wereldwijd al op heel wat belangstelling konden rekenen.
De bezetting varieert van optreden tot optreden. Voor de set in de Brusselse AB Club gaven enkel Neil Campbell en Briget Hayden acte de présence. Het duo zou speciaal voor het KlaraFestival, dat trouwens de hele set simultaan de ether zou insturen, een uurdurende improvisatie ontwikkelen.
Campbell en Hayden ontvouwen een organisch geluidstapijt dat in grote lijnen in drie delen uiteenvalt. Daarbij beroert Hayden – meestal met de rug naar het publiek gekeerd - de snaren terwijl Campbell zich over toetsen, keyboards en tal van effecten ontfermt. Het tweetal springt subtiel om met gevoel, sfeer en ritmiek en langzaamaan ontwikkelt zich een intense drone. Hayden vermengt dit al snel met licht theatrale zanglijnen en daarbij verheft ook Campbell op regelmatige tijden zijn stem. Al snel ruilt de laatste zijn elektronische speeltjes – terwijl de geluidspatronen repetitief voortdeinen - in voor een gitaar waarmee hij het totaalgeluid nog extra invult. Even later gaat Hayden het snaarinstrument met een strijkstok te lijf. De taferelen wisselen elkaar af. Nu eens zit Campbell op zijn knieën gebukt voor zijn gitaarversterker de ziel uit zijn lijf te brullen, dan zoekt hij koortsachtig naar een rammelaar, belletjes of andere speeltjes om ermee op de centraal opgestelde cimbaal of ergens anders klanken op te roepen.
Nadien komt de rustigere kant van Vibracathedral Orchestra bovendrijven. Campbell legt de basis door een repetitieve minimale beat uit zijn apparatuur te toveren terwijl ze met een schijnbaar willekeurige invulling weerom tot de nodige diepgang komen. De samenzang leidt tot bezwerende taferelen die perfect bij de drukke muzikale ondergrond passen. Nadien gaat Campbells aandacht massaal naar de aanwezige percussie-elementen.
En dan zijn we plots een uur verder. De geluiden ebben weg en Campbell geeft aan dat de sessie afgelopen is. Waarop het publiek gepast reageert, nagenietend van een indrukwekkend concert dat naast sfeervol bovenal erg intens was.
http://www.kindamuzik.net/live/vibracathedral-orchestra/vibracathedral-orchestra/10519/
Meer Vibracathedral Orchestra op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/vibracathedral-orchestra
Deel dit artikel: