Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie de jongens van het Britse Warp live aan het werk wil zien, moest daarvoor de jongste jaren naar Leuven of Brugge. Sinds de komst van Petrol+ is er nu ook in Antwerpen opnieuw een podium voor dit soort experimentele electronica. Op het programma vrijdagavond: drie optredens en de voorstelling van de DVD Warp Vision (The Videos 1989-2004).
Het talrijk opgekomen publiek was vooral gekomen voor The Bug, het raggacore-project van Kevin Martin. Eerst was het echter de beurt aan Cylob, die al meer dan tien jaar platen uitbrengt op het aan Warp verwante Rephlex. Een oudgediende dus, en dat was ook aan de sound te horen: ouderwetse IDM-geluiden werden samen met heftige breakbeats de zaal in geslingerd. Cylob is een uitstekend producer, maar voor een boeiende live-set ben je bij hem aan het verkeerde adres. Beats en geluiden werden willekeurig door elkaar gesmeten. Nergens viel er enige structuur te ontdekken in de nummers van Cylob, waardoor het optreden rommelig en vooral uiterst hectisch klonk.
Dan viel er meer plezier te beleven aan de dj-sets van Necro voor en tussen de optredens. Necro serveerde upfront elektronische muziek, waarbij hij vlotjes van het ene genre overschakelde op het andere. Necro kreeg niet alleen de dansers op zijn hand, de muziek paste ook wonderwel bij de schitterende Warp-videos die op een groot scherm aan de ingang werden vertoond.
Kevin Martin nam zelf ook even plaats achter de draaitafels voor het optreden van zijn project The Bug. Ook Martin is een oudgediende. In de jaren negentig veroverde hij zijn stek in de elektronische underground als Techno Animal. De jongste jaren hield hij zich vooral bezig met The Bug. Debuutplaat Pressure bulkte van de opwinnende raggacore met compleet eigenzinnige beats. The Bug staat voor dancehall van de 21ste eeuw. Zijn korte set bulkte dan weer van ouderwetse hiphop, aangelengd met wat drum&bass. Niets van dat toen de MC mee op het podium verscheen. Onmiddellijk weerklonken de weerbarstige en tegendraadse beats van The Bug, waarop de MC op militante wijze stond te toasten. Er werd vooral nieuw werk gespeeld. Als er al een beat weerklonk van de debuutplaat, dan werd die na een minuut gevolgd door een rewind en alweer een ander nummer. Op plaat is The Bug een van de meest vernieuwende projecten uit Groot-Brittanië, op de dansvloer is het echter lang zoeken naar een manier om je ledematen te bewegen op de vreemde ritmes. Mischien lag het aan de hoge verwachtingen, maar toch kon The Bug niet helemaal overtuigen. Daarvoor was het optreden te vlak, waren er te weinig hoogtepunten en klonken de beats soms te hectisch.
Dan viel er meer dansplezier te beleven op de muziek van Chris Clark, de enige Warp-artiest op deze Warp/Rephlex-avond. Debuutplaat Empty the Bones of You staat vol ontoegankelijke electronica vol weerhaakjes. In Petrol+ schudde Clark echter rechttoe-rechtaan beats uit zijn mouw, met mooie elektronische klanklandschappen erbovenop. Misschien lag het aan de lage verwachtingen voor dit optreden, maar Clark zorgde wel voor de verrassing van de avond met een boeiende set vol uitdagende muziek.
De dansers bleven op deze braindance-avond wat op hun honger zitten, maar op muzikaal vlak viel er meer dan genoeg te beleven om van een geslaagde avond te spreken. In december krijgt deze Warp/Rephlex-avond nog een vervolg in Petrol+ met de doorkomst van electronicapioniers Plaid. Het belooft een boeiende herfst te worden in Antwerpen.
»Bezoek
Warps website
»Bezoek
Rephlex's website
http://www.kindamuzik.net/live/various-artists/warp-rephlex-label-night/7559/
Meer Various Artists op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/various-artists
Deel dit artikel: