Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wij Europeanen hebben een beperkt beeld van de Japanse cultuur. We vertellen elkaar enthousiast over de Japanse extremiteiten in manga-strips, hard-core muziek en porno. En oh ja, hoeveel fanatieke verzamelaars er wel niet rondlopen in Tokio. Maar veel verder komen we eigenlijk niet. We weten zo weinig.
Buiten de onregelmatige aandacht van experimentele festivals als Rumor, is er van de hedendaagse Japanse underground nauwelijks iets te bewonderen in ons land. Een minifestival, zoals het afgelopen Rumor 31 is daarom een briljant idee.
Duo X is een modernklassiek avantgardeproject met in Amsterdam verblijvende Japanners en anderen. Naomi Sato bespeelt de Sho, een van de meest complexe uitvoeringen van de mondharmonica. Je kunt er al dan niet dissonante akkoorden op spelen. Aangevuld met klarinet, klassieke vrouwenzang en percussie wordt bij Duo X hoorbaar, dat de Japanse obsessie voor het pure geluid (noise!) al eeuwenlang bestaat.
Die link was niet voor iedere festivalganger even duidelijk. Acid Mothers Templebassist Tsuyama Atsushi kreeg de lachers op zijn hand met zijn Sho-imitatie op een halflege wijnfles.
Deze melige aftrap was slechts het begin van een onvergetelijke avond vol absurdisme, muzikale kameraderie en feestelijke dronkenschap, die vooral hard aankwam bij gitarist Kawabata Makoto.
Hij zal het zich ongetwijfeld niet meer herinneren, maar zijn bandgenoten konden hem de volgende dag verzekeren dat hij leuk was, de avond tevoren. De gitaarversterker heeft het niet overleefd, er sneuvelden ook enkele ter verkoop aangeboden cd’s. Makoto’s hypnotyiserende gitaarspel leed er geen seconde onder. Ja, toch wel, toen hij per abuis de versterker uitschakelde, en wild gesticulerend nog een halve minuut doorsoleerde. In trance, met een weidse Hendrixmotoriek en woest trappend op de pedalen, gebeurde er even helemaal niets. Minimalisme in Acid Mothers Templestijl.
Zijn absolute tegenpool was de door-en-door uitgebalanceerde Ruins-drummer Yoshida Tatsuya. Niets wees er op dat deze cultheld de tournee was begonnen met een behoorlijke tegenslag. Wegens ziekte van zijn duo-partner stond hij er helemaal alleen voor. The Lonely Ruins, zo heette het in Utrecht. Toch was er een volwaardig Ruinsconcert van het enige meegekomen bandlid. De onbemande basversterker werd voor de gelegenheid volgepompt met minutendurende studiosamples van de geblesseerde bassist. Zo klonk er toch een overdonderend precisiebombardement van bas en drums. Dit alles uitgevoerd met een angstige perfectie, en zonder een spoor van improvisatie.
De geplande combinatie van Acid Mothers Temple en The Ruins was al even indrukwekkend om mee te maken. Op papier zag het er nog behoorlijk dun uit: samen vormden de twee bands slechts een trio van bas, gitaar en drums. Maar de magie en de kracht van beide groepen bleef op wonderbaarlijke wijze intact. De beschonken gitarist vertegenwoordigde de psychedelische geluidsmuur van Acid Mothers Temple. Tegelijkertijd jongleerden bas en drums jongleerden met begeleidingspartijen van beide groepen. Het heftig springende skelet van The Ruins in een nachtgewaad uit een hippiecommune. Je zou het The Ruins Of The Mothers Temple kunnen noemen.
Echt verbaasd was het publiek al lang niet meer, dankzij totaal gesjochte intermezzo’s van de groepen Zoffy, Akaten en Zubizuva-X. Wederom betrof het afsplitsingen van bovengenoemde twee groepen, bleken het satellieten van totaal andere planeten. Een concert voor twee scharen, een electro-akoestische tandenborstelsolo, atonale covers van King Crimson en Deep Purple en japanse schreeuwkoren.
Zelden heeft een concertganger zó veel waar voor zijn geld gekregen als tijdens de Japan-O-Rama concerten van Rumor.
http://www.kindamuzik.net/live/various-artists-2448/rumor-31-japan-o-rama/4407/
Meer Various Artists op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/various-artists-2448
Deel dit artikel: