Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Tracy Bonham doet het tegenwoordig allemaal zelf. Na haar twee eerste albums op een major label, financierde ze haar jongste album Blink the Brightest zelf. Ook op het podium doet ze het tegenwoordig in haar eentje. De Gentse Handelsbeurs had de eer en het genoegen Tracy Bonham te ontvangen op haar solotournee.
Laten we meteen duidelijk zijn: Tracy Bonham heeft nu bijna tien jaar na haar doorbraak nog helemaal niks moeten inboeten. We moesten even onze ogen uitwrijven toen we zagen in welke goddelijke jurk ze het podium opkwam, maar toch was het met haar muziek en vooral met haar stem dat ze de zaal volledig veroverde. De eerste paar nummers waren ietwat aarzelend. Bonham leek zich nog niet kiplekker te voelen, zo helemaal alleen op dat grote podium. Ze vertelde dat het voor haar aanvoelde alsof ze een examen stond af te leggen voor een jury tijdens haar klassieke opleiding als violiste. Ook het veelvuldig en langdurig stemmen van haar gitaar leek wat nervositeit te verraden van de erg perfectionistische Bonham. Maar hoe langer het duurde en hoe meer oprecht en langdurig applaus ze kreeg, hoe beter het concert werd.
Bonham speelde nummers van al haar albums en nam ook ruim de tijd om een woordje uitleg te geven over de betekenis ervan. Ze begeleidde zichzelf op piano, op gitaar of op viool. Grappigste moment vond plaats tijdens ‘Mother Mother’, Bonhams bekendste nummer, dat ze inzette met een viool, waarna ze er een drumsolo bij fantaseerde om te wisselen naar gitaar. Het publiek apprecieerde het duidelijk en Bonham genoot ook zelf meer en meer van het concert. Schitterend was vooral ‘All Thumbs’ waarin haar stem en haar pianospel mooi samensmolten tot één schitterend geheel. Maar dé hoogtepunten bevonden zich toch in de toegift. Op aanvraag van iemand uit het publiek deed Bonham – naar eigen zeggen voor het eerst in erg lange tijd – een poging om ‘The Real’ van haar debuutalbum te spelen en ze slaagde met brille. Na hard aandringen van het publiek kwam er zelfs een tweede bisronde. Tracy Bonham deed haar familienaam eer aan en bracht met haar viool een schitterende versie van ‘Black Dog’ van Led Zeppelin.
Tracy Bonham is duidelijk nog niet dood. Integendeel, haar optreden getuigde duidelijk van grote klasse en ze bewijst een grote dame te zijn die véél meer is dan een rockchick uit de jaren negentig à la Courtney Love
http://www.kindamuzik.net/live/tracy-bonham/tracy-bonham/11190/
Meer Tracy Bonham op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/tracy-bonham
Deel dit artikel: