Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als je op een ijskoude decemberavond verlangt naar iets warms, ben je in de kleine zaal van Paradiso in afwachting van Thomas Dybdahl aan het goede adres. Maar het vermoeden dat er de laatste tijd een trend heerst van artiesten die een half uur tot drie kwartier later starten dan aangegeven, lijkt gegrond. De charismatische Noor en zijn vier bandleden betreden ruim een half uur na de geplande aanvangstijd bescheiden het podium. Evenwel is het de supergetalenteerde singer-songwriter al gauw vergeven: het inmiddels opgewarmde publiek dat de zaal compleet vult omarmt het vijftal met een geruststellend applaus en luid gejuich.
Hoe kan het ook anders dan vergeven: vrijwel aansluitend aan het optreden dat volgt spelen de aandoenlijke Dybdahl en band voor een even volle zaal tijdens een extra concert van anderhalf uur. Dit omdat de reguliere show geheel uitverkocht is, in tegenstelling tot het Paradiso-optreden in 2007. Dybdahl verontschuldigt zich verlegen en zegt buiten adem: "I'm out of shape", waarmee hij een golf van gegiechel ontlokt. En wanneer hij zegt dat hij zijn drankje is vergeten, wordt hem vanuit het publiek nog geen vijf minuten later een vers biertje aangereikt.
In de afwezige drie jaar heeft de zoetgevooisde troubadour een behoorlijke fanbase weten te creëren: zijn intens eerlijke laatste album Waiting for That One Clear Moment, dat mei 2010 uitkwam, is goed ontvangen buiten zijn Scandinavische thuisfront. En een uitverkochte hoofdzaal lijkt, gezien de op één avond tweemaal uitverkochte bovenzaal, in de toekomst misschien niet eens zo'n raar idee.
Na opening met zijn welbekende 'Cecilia' wordt duidelijk dat ook de nieuwe songs uit volle borst worden meegezongen. Zijn uptempo 'Party Like It's 1929' geeft de gemoederen een flinke zwiep en dansbewegingen doen de zaal deinen. De intieme setting brengt de melancholische folk van Dybdahl nog dichterbij. Soms lijkt de muziek bijna close-up, zoals met 'The World Is My Oyster' en 'Stay Home'. Hij maant het publiek zelfs niet te schromen tussendoor vragen te stellen. Het is bijna een een-op-een dialoog met prachtige, lyrische liefdesverklaringen en geniaal geconstrueerde instrumentatie.
http://www.kindamuzik.net/live/thomas-dybdahl/thomas-dybdahl-iets-warms-uit-het-hoge-noorden/21006/
Meer Thomas Dybdahl op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/thomas-dybdahl
Deel dit artikel: