Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het contrast tussen een liedje op plaat en de live-uitvoering ervan kan erg groot zijn, zo demonstreert Sondre Lerche. De jonge Noorse singer-songwriter heeft onlangs zijn zesde album, Heartbeat Radio, uitgebracht. Veel nummers, vol strijkers en blazers, manoeuvreren gevaarlijk dicht langs het randje van theatraal en pathetisch. Live doet Lerche het echter in zijn uppie: één man, één gitaar. En in al hun eenvoud komen de meeste nummers veel beter tot hun recht. Ook het stemgeluid van Lerche - die regelmatig een lekker luie, haast jazzy zangstijl hanteert - komt live veel beter en voller uit de verf.
Isaac Slade, frontman van The Fray [foto's], lijkt vervolgens juist moeite te hebben het albumniveau van zijn stem live neer te zetten. Het blijken gelukkig voornamelijk opstartproblemen, die na opener 'Say When' al zo goed als verholpen zijn.
Het is een vreemde gewaarwording Slade bezig te zien. Voorovergebogen en ineengekrompen, met één voet vaak boven op de andere trappend, perst hij zijn teksten er met een verbeten gezicht uit. Af en toe lijkt het alsof hij simpelweg enorm opgaat in de intensiteit van de nummers, maar soms lijkt het niet meer dan een act. Bijvoorbeeld wanneer hij een lamp optilt en zichzelf daarmee letterlijk in het spotlicht zet.
Het is duidelijk dat een groot deel van het publiek in eerste instantie voor de grote hits als 'Cable Car' (Over My Head)' en 'How To Save a Life' komt. Wanneer Slade van achter zijn piano laatstgenoemde nummer aankondigt, ontstijgt er een gejoel en geklap aan de zaal dat al het eerdere applaus in het niet doet vallen. Het is ook vooral tijdens die singles dat de benedenverdieping een aparte aanblik biedt vanaf het balkon. Zeker een kwart van het publiek staat dan met een camera in zijn handen, gericht naar het podium. Verplaatst Slade zich, zie je tig oplichtende schermpjes een paar centimeter meedraaien.
De uitgebreide toegift begint met een niet direct voor de hand liggende cover: Kanye Wests 'Heartless'. Hierbij hangt Slade voor de verandering de gitaar om en neemt gitarist Joe King - die tijdens 'Hundred' en 'Heaven Forbid' overigens met glans de vocale hoofdrol vertolkt - plaats achter de piano. Tijdens 'Hundred' mag Sondre Lerche nog eens zijn opwachting maken, om even later nóg eens terug te komen voor de verrassende afsluiter 'Ob-La-Di, Ob-La-Da'. Jammer dat het tot deze Beatles-cover moet duren tot er écht leven in de brouwerij komt.
http://www.kindamuzik.net/live/the-fray/the-fray-sondre-lerche/19312/
Meer The Fray op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-fray
Deel dit artikel: