Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dag vier van Les Nuits Botanique is populair. Zowel de concerten in de Rotonde als die in de Orangerie zijn volledig uitverkocht. Dat is te merken aan de parkeermogelijkheden rondom de Botanique, zijnde onbestaande. Openingsact The Sunday Drivers wordt dus gemist.
Wie zijn er echter beter geschikt om een parkeerkater te vergeten dan de vrolijke vrienden van Austin Lace? Alleen al de aanblik van het podium maakt de avond goed. Grote rode en oranje bloemen zijn aan de microfoonstandaards bevestigd, waarachter de bandleden als tuinkabouters opduiken. Wanneer zanger Fabrice Detry dan ook nog op charmante wijze half naast de toon begint te zingen, kan de pret al meteen niet meer op. De set van Austin Lace bestaat, op de toegift na, helemaal uit songs van hun tweede album Easy to cook. De zonnige warmte van de plaat straalt live met een onweerstaanbare kracht over naar het publiek.
Na de zeemzoete opener ‘come on, come on, come on’ wordt de set geleidelijk aan swingender en swingender. Onmiskenbare hoogtepunten zijn het warme ‘bossanova’, het ultracatchy ‘hush-hush’ en de funky single ‘kill the bee’. Dat de Nijvelse jongens ook de kunst der polyfonie onder de knie hebben, blijkt uit de mooie opeenstapeling van “love”, “love” en “love” in ‘telepheric love’. Verder hippietaferelen her en der, ondersteund door de boodschap ‘sunshine for everyone’. De blijdschap op het podium na de terecht overdonderende publiekrespons is hartverwarmend. De sympathieke Walen komen dan ook nog eens terug om een, eigenlijk verboden, bisnummer te spelen.
Frankrijk dan. Tahiti 80 (spreek uit quatre-vingt) blijkt de Franse versie van Justin Timberlake te zijn. De single ‘Changes’ bijvoorbeeld lijkt wel het tweelingbroertje van ‘Señorita’. Tahiti 80 is net iets minder r&b, maar komt op vlak van loopjes en beatjes zeer dicht in de buurt. Hun nieuwe album Fosbury werd dan ook gemixt door Neal Pogue en Serban Ghenea, die tevens reeds hun stempel drukten op de albums van Outkast en NERD.
Het concert begint goed. Zanger Xavier Boyer, achter de piano of op gitaar, bespeelt zijn talrijk opgekomen fanbase als een heuse stand-up comedian. Bassist en programmeur Pedro Ressende gaat intussen zichtbaar op in de muziek en doet dingen met panda’s. De set is funky en relaxed. Waar de band er in het begin van het concert steeds in slaagt de toeschouwers te doen bewegen, verzinkt ze echter geleidelijk aan tot een soort behangmuziek. Tegen het einde wordt het publiek gelukkig weer gewekt met als hoogtepunt het slotnummer ‘Changes’. Sterk begin, plat midden, spetterend einde, hier moet een marketingmannetje achter zitten. De reeks toegiften toont dezelfde structuur, deze keer met die andere hit ‘Heartbeat’ als afsluiter.
http://www.kindamuzik.net/live/tahiti-80/tahiti-80-austin-lace/9541/
Meer Tahiti 80 op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/tahiti-80
Deel dit artikel: