Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het is een zonnige zondagmiddag eind juli als Antillectual zijn nieuwe plaat aan het publiek presenteert middels een aangename middagmatinee in Arnhem. Hoewel de eerste band al om halfvijf het podium op moet is het vanaf de eerste tonen van Smash the Statues al lekker druk in de Willemeen. Het viertal uit Utrecht en Nijmegen opent met 'Well, I Guess You Can Call Me a Misanthrope' en speelt een flink aantal nieuwe - en meer metalgeoriënteerde - nummers. Ook al is de zang niet altijd even strak en speelt de band met een invalbassist, tijdens de bescheiden sceneklassieker 'Pencils & Ink' en de afsluitende cover 'Filler' van Minor Threat gaan de eerste vuistjes de lucht in. Leuk optreden.
Na een korte ombouwpauze is het de beurt aan het uit Rochester, New York afkomstige Such Gold. Het viertal is een maand lang op toer in Europa en musiceert strak en geïnspireerd. Dat mag ook wel, want de nummers zitten soms zo goed in elkaar dat het onduidelijk blijft welke richting de band nou precies uit wil. De basis is overduidelijk melodische punkrock, met vocalen die aan de nineties sound van bijvoorbeeld The Movielife doen denken en interessante uitstapjes naar de hardcore. Maar met nét te veel ritmewisselingen. En nét te veel moeilijkdoenerij. Jammer, want Such Gold is geen slechte band. Maar werkelijk beklijven doet het optreden ook niet.
Het Nijmeegse Antillectual [foto rechts] presenteert vanavond zijn nieuwe plaat, Engage, aan het publiek. Het drietal heeft duidelijk heel goed nagedacht over de manier waarop. Een backdrop van formaat hangt achter drummer Riekus aan de muur, de band heeft eigen Antillectu-Ale laten brouwen en brengt een uitgebalanceerde selectie van oud en nieuw materiaal ten gehore. Terecht, want de groep kan zich ondertussen prima meten met Amerikaanse vakbroeders. Maar ondanks die professionaliteit blijft Antillectual ook lekker Hollands gezellig. Tijdens de uit 2005 stammende klassieker 'Raisedfistfuckyou' klimt medeoprichter Yvo Kouwenhoven vergezeld door zijn twee kinderen het podium op om te stagediven. En als het gloednieuwe 'I Wrote This Song' vervolgens al door enkele aanwezigen wordt meegezongen, blijkt ook de tactiek om voor de release alvast een aantal clips op YouTube te zetten een geslaagde. Kortom, een prima optreden van een Nederlandse groep die eigenlijk on-Nederlands professioneel is geworden in wat ze doen.
Strike Anywhere [bovenste foto] uit Richmond, Virginia is zo'n typische punkband die al jaren over onze groene aarde rondtoert, nooit écht bekend is geworden, een cultstatus heeft in undergroundkringen en zijn idealen nooit is verloren. Het vijftal opent met 'The Crossing', het publiek lijkt even te moeten opwarmen, maar binnen niet al te lange tijd druipt het zweet van de muren van de Willemeen. Strike Anywhere speelt strak, enthousiast en, vooral belangrijk bij optredens als dit, gemeend. De band komt dan ook prima tot zijn recht in een zaaltje van dit formaat. De Antillectu-Ale gaat de lucht in, kelen worden schor gezongen en tot en met afsluiter 'I'm Your Opposite Number' barst het feest zowel op als voor het podium los. En iedereen kan ook nog op tijd naar bed. Mooi, want ook punkers moeten vanaf een bepaalde leeftijd op maandagochtend gewoon aan het werk namelijk.
Foto's uit het archief van Oscar Anjewierden (Antillectual) en Focka (Strike anywhere).
http://www.kindamuzik.net/live/strike-anywhere/strike-anywhere-antillectual/26813/
Meer Strike Anywhere op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/strike-anywhere
Deel dit artikel: