Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De meeste liefhebbers van alt. country zullen vanavond op het Blue Highways Festival in Utrecht te vinden zijn, maar ook Den Bosch besteedt aandacht aan het genre met een verfrissende combinatie. Ingetogen woestijnliederen van Richmond Fontaine worden in de Willem II opgevolgd door opzwepende countryrock en meer van Chuck Prophet & The Mission Express.
Aanleiding voor het optreden van Richmond Fontaine is niet een nieuwe plaat, maar een nieuw boek van Willy Vlautin. De frontman van de band uit Portland zingt niet alleen graag over aan drank en gokkast verslaafde landlopers, hij schrijft er ook over. Northline is zijn tweede novelle, waain het jonge meisje Allison Johnson van Vegas naar Reno reist om haar vriendje-met-de-losse-handjes te onvluchten. De eerste uitgave verschijnt met een instrumentale soundtrack van Vlautin en medebandlid Paul Brainard, geheel in stoffige stijl van het boek en de cd's van Richmond Fontaine.
Een enkel nummertje van deze soundtrack komt vanavond voorbij. De meeste aandacht is echter voor werk van de laatste twee platen van de band. Vlautin en Brainard hebben de rest van de groep thuisgelaten, maar je mist ze niet. Sterker nog: liedjes als 'I Fell into Painting Houses in Phoenix, Arizona' en 'Incident at Conklin Creek' winnen door deze duo-uitvoering - met niet meer dan gitaar, trompet en steelgitaar - aan intimiteit en oprechtheid.
Vlautin geeft tussen de liedjes door prijs hoe hij als songschrijver te werk gaat. Zo is de verstilde ballad 'Wilson Dunlop' gebaseerd op een vriend, die een ficitieve naam heeft meegekregen. Daarbij merkt Vlautin grappend op dat het niet de bedoeling was dit bestaande personage te noemen naar twee tennisbalmerken. Zo weet de sympathieke zanger en schrijver knap genoeg te voorkomen dat de sfeervolle treurnis en tragiek van zijn personages en verhalen beklemmend wordt.
Minder ruimte voor lucht en grapjes is er bij Chuck Prophet en zijn begeleidingsband The Mission Express. Het piekerige haar onder de cowboyhoed, het sjaaltje, de lange stelterige benen en de ernstige blik: Prophet maakt liever van zichzelf een personage dan dat hij er zoals Vlautin over schrijft. Het rockpersonage van Prophet probeert zich qua performance ergens tussen Tom Petty en Iggy Pop in te nestelen, maar komt te geforceerd en clownesk over.
Dat neemt niet weg dat zijn werk er mag zijn. Na de innemende eerste show is de lekkere, hoekige stijlenmix van Prophet een welkome afwisseling. Hij zet met zijn capabele band net zo makkelijk pop neer ('Little Child') als rock-'n-roll ('Freckle Song') of een countryballad ('110° in the Shade'). Dat ook hij weet wat intens is, bewijst hij in het zwaar psychedelische, naar een rauwe climax toewerkende nummer 'A Woman's Voice'. Alleen van hiphop moet de man afblijven, want de verwijzing naar 'Rapper's Delight' in 'You Did (Bomp Shooby Dooby Bomp)' met "Who put the hip in the hippediehop?" is te lachwekkend en gezocht.
Chuck Prophet maakt vanavond op een 'mini-Blue Highways' een overeindstaand geheel van genres. Nog knapper is wat Willy Vlautin doet: hij maakt in een tiental liedjes een geheel van het leven. Low life welteverstaan, intens treurig maar steeds hoopvol gestemd.
Fotos uit het KindaMuzik archief door Jelmer de Haas
http://www.kindamuzik.net/live/richmond-fontaine/richmond-fontaine-chuck-prophet-the-mission-express/16880/
Meer Richmond Fontaine op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/richmond-fontaine
Deel dit artikel: