Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Bovengronds heb je prachtbioscoop Le Grand Rex; Chic, met een hoofdletter C. Vooral de grote zaal is waanzinnig: een waar art-nouveaudecor. Geen wonder dat The Smashing Pumpkins in 2007 hier hun allereerste retour-show speelden, na zo'n zeven jaar eerder uit mekaar gegaan te zijn. Een begrip als 'cachet' spat er van elke muur; dat had die lange kale Billy Corgan ook wel in de smiezen.
Ondergronds huisvest hetzelfde gebouw de Club Rex: thuisbasis van dj Laurent Garnier. Een kelder met standing dus, met dito door bitch, maar ook met een meer dan geniale PA. Koppel status aan goed geluidsysteem en één plus één is al gauw Raster-Noton: een label dat qua standing in de experimentele elektronische muziek zijn gelijke niet kent, maar voor een livevertaling van die nogal extreme geluiden ook de broodnodige hardware (ver)eist.
Raster-Noton en Club Rex hebben de handen ineen geslagen om met Quad elke twee maanden een avond op het plankier te brengen. Op de aftrap warmt dj Jean Yves Le Loup de zaal op met weinig verknipte broken beats, met een opvallend analoog geluid. Het is aan de jonge Japanner Aoki Takamasa om de ware Raster-Notongeest te brengen. Naar eigen zeggen heeft hij geleerd van de wat te bedaarde set op het Brusselse BEMF eerder dit jaar en nu gooit hij zijn set dan ook over een zowaar voluit dansbare boeg. De eclectische mix van elektronische genres die de revue passeert, doet helaas nauwelijks de dansvloer aanzetten tot enige actie. Het moet echter gezegd dat Takamasa zich wel degelijk vaardig betoont om een show af te leveren die - vele malen meer dan in Brussel - voor de volle lengte weet te boeien.
Headliner van de avond is AtomTM. De man treedt op met een bijkans antieke Akai-sampler. De geluiden voor zijn set staan op vier floppy's; minimaal en oude school, zo luidt het devies. Op hetzelfde BEMF was het nogal suffige acid, tijdens GOGBOT2010 in Enschede onlangs bleek de set enorm gegroeid en ook nu spettert AtomTM sonisch, als een broertje-van-Kraftwerk-maar-dan-live. Een AtomTM-show is echter geluid en beeld en in de lage kelder zie je zijn visuals nauwelijks, ondanks de twee grote schermen naast hem. Daarom valt de set nogal in het spreekwoordelijke water, zeker als een beamer besluit ermee op te houden en er met de Franse slag pas na fiks aandringen actie wordt ondernomen, zodat de show hervat kan worden. Op Today's Art gaat hij in de reprise, hopelijk dan zonder haperende visuele elektronica.
Raster-Noton en Club Rex; qua legendarische status lijken ze voor elkaar gemaakt als een hemels huwelijk. De waanzinnig goede PA is er zeker voor uitgerust. De zaal is echter gewoon niet gemaakt voor het visuele geweld dat de label-acts ook nodig hebben. Op een marktplein in Enschede was AtomTM al veel indringender als totaalervaring dan dit. Vorm en inhoud hebben dus nog enige bijsteling nodig, maar als dat lukt, heeft de liefhebber van experimentelere elektronische muziek elke twee maanden een afspraak in Club Rex.
http://www.kindamuzik.net/live/raster-noton/atom-aoki-takamasa-jean-yves-le-loup/20678/
Meer Raster-Noton op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/raster-noton
Deel dit artikel: