Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Op een festival als PITCH is het al snel lastig om alles te zien. Het Westergasterrein voelt aan als De Parade voor gevorderden, zonder theater. De sfeer is kort samengevat te omschrijven als 'haastig loungen', en omdat niet elke Smartphone de PITCH-app aankan, zijn veel mensen op zoek naar de - overigens onvindbare - timetables. De muntjesapparaten zijn wel prima te vinden en ook de kluisjes zijn snel verhuurd. Het uitverkochte PITCH is vanaf de eerste seconde op stoom en bewijst zich direct als ervaren festivalspeler.
Jacques Greene (De man met bril in de Azealia Bank-video '212') [bovenste foto] opent vroeg in de Westerunie, waar het even zoeken is hoe de airco blaast, want er zijn maar een paar koele plaatsen. Hij schotelt het publiek herkenbare beats voor en het ijs hoeft blijkbaar niet gebroken te worden, de aanwezigen dansen alsof ze er al een paar uurtjes staan. Een mooie set van de twee mannen uit Canada zorgt ervoor dat de verwachtingen hoog zijn voor de rest van de avond.
In de Heineken Gashouder maakt SBTRKT zich klaar voor een uurtje alles of niets, maar veel zit tegen. Het geluid is te veel hoog en de drums zijn niet altijd even strak; misschien toch maar de instrumenten inruilen voor een dj-set waar Sampha overheen kan zingen, want wat een stem! Opvolger Benga presteert ook ondermaats op hetzelfde podium. Hij is overgestapt op digitaal plaatjes draaien en komt met dubstep die we lang niet meer hebben gehoord; laffe scheetjes in plaats van luide stoommachines en zwaar gereedschap. Gelukkig staan er genoeg overlappingen op het programma en zijn de afstanden tussen de podia klein.
Jameszoo [foto hierboven] staat in de Westerunie en hij krijgt deze zaal vol met zijn Braziliaanse technobeats. De man is pas twintig jaar oud, maar hij klinkt behoorlijk volwassen schudt zijn hoofd al als The Gaslamp Killer. Mitchel van Dinther heeft met zijn ep Guanyin Psittacines enige bekendheid gekregen en slaat vanavond met gemak - en zonder hamer - de spijker op zijn kop.
Jessie Ware [foto hierboven] staat in de Bacardi 150 Stage, waar het publiek langzaam naar binnen sijpelt aangezien buiten de druppels naar beneden komen. Jessie Ware, een nieuwe Katty B, was al eerder te horen op het album van SBTRKT en staat nu solo met band op het podium. Haar eerste plaat moet nog komen, maar men kan er zeker van zijn dat die niet onopgemerkt voorbij waait. Wel staat Wares microfoon veel te zacht en ook na meerdere keren klagen verandert hier weinig aan. Het publiek stoort zich er niet al te lang aan, want de zangeres vermaakt iedereen prima en ook de band weet te boeien.
Azari & III [foto hierboven] neemt het roer over in de Bacardi-tent en lokt de mensen op het veldje de tent in met het grote contrast op het podium: twee onopvallende dj's plus twee extravagante zangers. Stevig, vers geluid klinkt door de speakers en PITCH is officieel klaar voor de scheepsdoop. The Weeknd [foto hieronder], toch wel de publiekslieveling van de avond, staat met een veelzijdig programma in de Gashouder. Hij weet explosiviteit af te wisselen met kille stiltes en geeft de fans genoeg voer voor de komende maanden. Toch is zijn epiloog (zeg maar het laatste kwartier) mager en lopen de liefhebbers na een goede maar onvolledige show richting bar voor een stevige borrel om officieel de club-uurtjes in te luiden.
Er zijn veel locaties om een dansje te wagen, maar wie Modeselektor overslaat is toch echt op een andere planeet geboren. De mannen uit Berlijn starten met een lang intro om vervolgens keihard uit te halen; het publiek gaat los en Modeselektor is tevreden. De twee Berliner achter de tafel combineren oud werk met nieuw materiaal, zoals Berlin, en de beste mix van eigen hand op Radioheads remixalbum Good Evening Mrs Magpie. Modeselektor vernieuwt misschien niet meer, maar is wel het hoogtepunt van de avond.
The Gaslamp Killer [foto hieronder] staat iets later in dezelfde zaal en is veelzijdig zoals altijd. Hij laat de harten van techno- en hiphopadepten tegelijkertijd kloppen, iets wat weinig anderen kunnen, zeker niet met zoveel energie. The Gaslamp Killer moet elke keer toch echt weer met een behoorlijke hoofdpijn van het podium af lopen. Niet vanwege zijn muziek, maar door dat eeuwige headbangen.
De foto van The Gaslamp Killer is van het optreden van zaterdag
http://www.kindamuzik.net/live/pitch-festival/pitch-festival-2012-dag-1/23061/
Meer PITCH Festival op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/pitch-festival
Deel dit artikel: