Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Volle bak deze zaterdagavond aan de westzijde van de Bemuurde Weerd. Pien Feith speelde de afgelopen jaren namelijk een rol van betekenis in de bloeiende Utrechtse indiescene. Dat deed ze niet alleen onder haar eigen naam, maar ook met gelegenheidsprojecten als Neonbelle en The Very Sexuals.
Vanavond staat Dance on Time centraal. Het is haar eerste album voor een groot label. Dat zal er de reden van zijn dat ze het inmiddels voor veel opkomende acts vertrouwde rondje langs De Wereld Draait Door en Giel Beelens ochtendshow op 3FM heeft gedaan.
Twee jaar lang ploeteren en een koerswijziging van een PJ Harvey-achtige sound naar een meer op hiphop gestoelde, elektronische aanpak lijken dus hun vruchten te gaan afwerpen.
Voordat de van oorsprong Amerfoortse met haar vierkoppige band, waarin ook partner en co-producer Melvin Wevers zit, kan laten horen dat er de komende tijd terdege rekening met hen gehouden dient te worden, is het podium eerst voor een andere exponent van de Utrechtse scene.
Met een indrukwekkend, vooroverhellend paneel met knoppen, schuiven en andere toebehoren produceert Bas Vermolen alias Arts the Beatdoctor, al knipogend naar de dansvloer, een baaierd aan elektronische klanken. "Als het niks is, willen jullie dan toch doen alsof het heel leuk is?", vraagt de muziekdokter wanneer hij aankondigt dat hij iets gaat spelen wat hij niet gerepeteerd heeft. Een niet geheel onbegrijpelijk verzoek aangezien de muziek die volgt in melodieus opzicht nogal saai is.
Wat dat betreft hebben Pien Feith (foto's) en haar begeleiders de zaken beter voor elkaar. Hun set begint stemmig in het donker. Bij 'Painting by Numbers', een van de sterkere tracks op het album, floepen de spotlights aan. Op het podium staan maar liefst twee drumsets. Achter een daarvan zit Bow Evers, als muzikant vooral bekend van indiedancerockers Hit Me TV. Vanavond is hij voor het eerst van de partij en dus zet Feith hem even in het zonnetje.
Haar praatjes tussen de nummers blijven verder beperkt tot wat bedankjes aan mensen die belangrijk zijn geweest bij de totstandkoming van het album. De nummers die het vijftal daarvan speelt komen live beter uit de verf dan op de plaat. Dat heeft vooral te maken met Feiths krachtige stemgeluid, waarin vooral inspiratiebron Björk doorklinkt.
Qua bühnepresentatie zal er de komende tijd nog wel wat aan de show gesleuteld moeten worden, wil het vijftal verder komen dan klein bemeten podia als de Ekko. Zo hebben de muzikanten vooral oog voor hun instrumenten en komt het geschutter rond het al of niet doen van een toegift, Rihanna's 'Only Girl (in the World)', schattig, maar vooral erg knullig over.
http://www.kindamuzik.net/live/pien-feith/pien-feith-arts-the-beatdoctor/21265/
Meer Pien Feith op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/pien-feith
Deel dit artikel: