Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zondagavond in Kontich. Een klein dorpje in de buurt van Antwerpen op de vooravond van een nieuwe werkweek. Punkers, skinheads en muziekliefhebbers die geen zin hadden in een speciaal kapsel staan tot op straat aan te schuiven voor ’t Lintfabriek, een zaaltje waar een kleine 250 mensen binnenkunnen. Begrafenis? Nee. Trouwfeest? Nee. Wat dan wel? De eerste doortocht van Lars Frederiksen en zijn Bastards in België, drie jaar nadat hij zijn optreden in Hof Ter Loo moest afzeggen wegens rugklachten.
Na lang wachten gaan de deuren dan eindelijk open, en wordt de temperatuur in de dan al bloedhete zaal nog wat verder de hoogte in geduwd door de Belgische streetpunk van de Heartaches, een band die samen met Dead Stop en Nervous Chillin’ België weer een plaatsje heeft gegeven op de punk-wereldkaart. De heren waren de vaste openingsact voor The Bastards, en dus ook in ‘hun’ Antwerpen. Het duurde even voor band en publiek volledig opgewarmd waren, maar eenmaal zover speelden de heren als een goed geoliede machine die zonder veel pauzes het ene anthem aan het andere breide. We herinneren ons vooral ‘Which Side Are You on’ en ‘Ripped to Shreds’ als hoogtepunten.
Hoe goed de Heartaches ook mochten zijn, het was al lang op voorhand duidelijk dat 99% van de aanwezigen maar voor één band was gekomen. Rancid-gitarist Lars Frederiksen omringde zich bij het begin van deze eeuw met ex-leden van Hepcat en The Forgotten, en meteen waren The Bastards geboren. Enkele maanden geleden kwam Viking, het tweede album van de band, op de markt en dat werd gevierd met een Europese tour, de reden dat velen al tijdens de rit naar Kontich van pure opwinding in hun broek pisten.
Laten we vanaf het begin één ding duidelijk maken: Lars stelde niet teleur. Integendeel, de man met de Deense roots heeft na zondagavond zijn ticket naar het heldendom vast, en flinke jongen die dat de man nog afneemt.
Afgetrapt werd er met het verschroeiende ‘Dead American’, waarna op een drietal uitzonderingen na zowat elk nummer van de twee cd’s passeerde. Het publiek was gulziger dan een stal uitgehongerde varkens aan een dampende trog, en toen Frederiksen na een nummer wat te lang bleef lullen kwam er dan ook een welgemeende ‘Shut up and play’ uit het publiek, wat alleen maar meer stof tot lullen opleverde. Gelukkig is de man een geboren entertainer, een taak die hij bij Rancid vooral aan Tim Armstrong moet overlaten, en verveelden zijn toespraken geen moment. Nummers als ‘To Have and To Have Not’, ‘Anti-Social’, ‘Maggots’ en de Anti-Nowhere League-cover ‘For You’ daalden als mokerslagen neer op het publiek, en de lucht was zo zwaar dat het leek alsof er ieder moment een onweer kon losbarsten.
Net op het moment dat je dan denkt dat je even rustig kan ademhalen en het zweet uit je shirt kan wringen, haalt onze sympathieke Deense Amerikaan zijn blikje oprecht medeleven boven en krijg je het triumviraat ‘Beat On The Brat’, ‘Cretin Hop’ en ‘Blitzkrieg Bop’ door je strot geramd als eerbetoon aan de net ervoor overleden Johnny Ramone. Pure adrenaline. Als afsluiter kregen we een medley van ‘The Viking’ en ‘Skunx’, en onder luid applaus begaven de heerschappen zich richting backstage, 250 fans overdonderd achterlatend.
http://www.kindamuzik.net/live/lars-frederiksen-the-bastards/lars-frederiksen-the-bastards-heartaches/7496/
Meer Lars Frederiksen & The Bastards op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/lars-frederiksen-the-bastards
Deel dit artikel: