Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Tja, als het ding het niet doet ben je snel klaar. Toch? Een cd recenseren die doormidden ligt, is lastig. Een boek bespreken in een taal die je niet machtig bent ook. En wat te denken van een theatervoorstelling die geafficheerd wordt als de eerste smartshow ter wereld? Een show die voor een belangrijk deel leunt op een app, die het vervolgens live bij een kwart van het publiek niet doet. Dat is geen tja meer. Dat is een monsterlijke misser van zowel het internationaal gelauwerde en beruchte Catalaanse gezelschap La Fura dels Baus zelf als van het Holland Festival, want geen van hen heeft de app en wifi-verbindingen uitvoerig genoeg getest of kwam op het idee technische assistentie te verzorgen voor bezoekers.
Je staat dus nogal in het donker, zonder verbinding. Roept kekke vragen op, zoals: ben ik wel afhankelijk van dat ding? Denk: Rage Against the Machine. Zack roept zijn slogans over vrijdenken en individuele macht en het publiek kakelt hem na. Zo was de inhoud niet bedoeld. En zo gaat het ook bij M.U.R.S.. Of het nu een fitnessbeul is of een Ratelband-achtige motivatietrainer, een ecobabe of een spelletje menselijk Tetris: de commando's worden gebruld of zijn van het schermpje te lezen - zo leert spieken bij de buren - en de lemmingen volgen. Zonder de app ben je helemaal vrij te gaan en staan waar je wilt, tenzij je een norse beveiliger tegenkomt, want voor jezelf denken in een van de vier zones is blijkbaar wel aan een bepaald tijdstip gebonden. Zo vrij is La Fura ook weer niet.
Als je lekker zelf uitmaakt wat je doet, geef je ogen en oren meer de kost dan wanneer je op dat schermpje koekeloert. Dan valt vooral op hoe niksig de voorstelling is. Het spel is abominabel, het verhaal een aaneenschakeling van fragmentarische aanzetten van clichés en zelfs met het botste mes prik je de poepsimpele thematiek lek. Die is dan ook een lummelig ballonnetje van Huxley, Orwell, Zamyatin en heel misschien McLuhan. Van horen zeggen dan, want diepgang kent de rommelboel die als los zand aan elkaar hangt niet.
Natuurlijk: opkijken doe je pas als er een zware dreun weerklinkt. Het blijkt om een aanslag te gaan. En er is ergens een pandemie uitgebroken, kennelijk tegelijk. Het startschot voor een spervuur aan pushberichten via de app en voor het opschalen naar de beroemde Fura-stijl: warboel van rondrennende acteurs en veel misbaar. Wat uitblijft is de anarchie, de primaire angst in opgejaagde overlevingsdrift, de oer-achtige erotiek en ritualistische uitdrijving, elementen die het gezelschap met verbijsterend indringend spektakel- en belevingstheater op de kaart gezet hebben. Het publiek keuvelt vrolijk door, zo vrijblijvend is M.U.R.S..
In de ecozone klinken fieldrecordings en zacht zoemende ambient. De fitnesszaal wordt gevuld met doffe dreunen die zweterige lijven moeten aftrainen, in het economische gebied worden niet de spieren opgepompt, maar de beurskoersen - via hectische krakeelelektronica - en in de veiligheidszone is een irritant gamedeuntje te horen. En alles door elkaar. De hele tijd. Kakofonie als in de urbane omgeving anno nu en nauwelijks commentaar of kritiek en eigenlijk ook geen onderstreping. Gewoon: zo-is-het.
Rage Against the Machine stond in 2008 na jaren inactiviteit en meer dan een decennium na de gloriedagen weer op Pinkpop. De mannen waren nog steeds aan het 'ragen' tegen dezelfde machine. Ze deden tenminste waar ze goed in waren. Ook toen het al oudbakken was. La Fura dels Baus komt met iets nieuws waar ze niet goed in zijn, te talig ook, iets wat de groep nooit zozeer nodig had. En dan doet de techniek het ook nog eens niet. Tja. Vind je het gek dat een uiterst mager applausje dan duidelijk overstemd wordt door boegeroep na een stuitend slechte en bovenal niksige voorstelling? Tja.
Foto copyright Josep Aznar
http://www.kindamuzik.net/live/la-fura-dels-baus/holland-festival-2015-la-fura-dels-baus-m-u-r-s/25999/
Meer La Fura dels Baus op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/la-fura-dels-baus
Deel dit artikel: