Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als afsluiter van een drietal Nederlandse optredens doet hiphoplegende KRS-One nog even Haarlem aan. Een plaats die geen onbelangrijke rol speelt in de nationale hiphopscene, gezien de banden die onder anderen Pete Philly, Rockattack Ten en Relax hebben met de stad aan het Spaarne. Een vertegenwoordiger van de opkomende lichting is Nick Hoogzaad, alias Sluwe Vossz [foto rechts], die de Amsterdamse buurt in zijn woonplaats vertegenwoordigt. Met zijn crew Boventoon schopte hij het al tot de finale van de talentenwedstrijd Noord-Hollands Glorie. Vanavond heeft de Haarlemse mc vooral de ondankbare taak het publiek op te warmen voor de hoofdact.
Dat publiek heeft al even weinig aandacht voor de acts die onderdeel uitmaken van een package onder de naam La Familia. Deze club heeft tot doel een drietal rappers in hun carrière te steunen en "gezamenlijk grenzen open te breken om zoveel mogelijk jongeren te bereiken". Een lovenswaardig streven, want het gaat hier om namen die wel een zetje kunnen gebruiken en in ieder geval op papier een interessante combinatie vormen. Zo werkte Blaxtar, die van Suriname via Zwolle in Amsterdam-Zuidoost belandde, samen met het veelgeprezen Opgezwolle. Bovendien is hij de broer van Grote Prijs-winnaar Typhoon en heeft hij bij IQ Music inmiddels zijn eerste album opgenomen.
Het motto bij La Familia lijkt vooral: feestje bouwen. Immers, dat roept de in Angola geboren Das Primeiro [foto links] zijn publiek toe. Met zijn Portugeestalige track 'Liberdade' heeft hij het al geschopt tot The Rough Guide to African Rap-compilatie en net als Blaxtar geeft hij aan jongeren rapcursusssen. "Vanavond gaan we Portugees leren", roept de sociaal werker uit Amsterdam dan ook in perfect Nederlands. "Ik versta er niks van, maar ik vind het wel dope", zegt een toeschouwer. Wanneer ook Wen Regal, die eigenlijk Wenner Regales heet en zijn wortels op Curaçao heeft, zijn ding heeft gedaan, krijgt het publiek waarvoor het naar het Patronaat is gekomen: een lesje van KRS-One, ofwel de New Yorker Kris Parker, bijgenaamd The Teacha.
De tegeltjeswijsheden die hij eerder in de week voor een select en devoot publiek in de Amsterdamse Melkweg heeft gedebiteerd ontbreken vanavond nagenoeg of zijn nauwelijks te verstaan. Dat geldt ook voor zijn politiek bewuste, inmiddels klassieke raps, hoewel in de geluidsbrij in ieder geval 'Sound of da Police' valt te ontwaren. Even dreigt het optreden in de volle en bloedhete zaal ook muzikaal memorabel te worden als de beats een dancehallkarakter krijgen. Echt druk kan het publiek zich er niet om maken, want vanavond gaat het er vooral om gezien te worden bij een levende legende. The Teacha realiseert zich dat ten volle en nodigt aan het eind van zijn optreden, na ook nog een recordpoging signeren te hebben ondernomen, iedereen die dat wil uit op het podium om een en ander met het mobieltje vast te leggen. Leuk voor de kleinkinderen, maar tamelijk onbeleefd tegenover de KindaMuzik-fotograaf, die uitdrukkelijk verboden is plaatjes van het optreden te schieten.
http://www.kindamuzik.net/live/krs-one/krs-one-la-familia-sluwe-vossz/13289/
Meer KRS One op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/krs-one
Deel dit artikel: