Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Toshinori Kondo houdt zijn jasje aan. Het is redelijk fris in de met airco uitgeruste P60 en Kondo is ook niet meer de jongste. Het is zo’n wat armoedige zomerjasje zoals Jan Wolkers ze ook pleegt te dragen. Hij installeert zich rustig op een stoel midden op het podium met zijn trompet. Je verwacht stemmige Miles Davis Kind of Blue-periode jazz. Maar dan heb je gerekend buiten de toren met computerapparatuur en effecten die Kondo naast zich heeft staan. Daarin blijkt een combinatie van heftig ratelende drum ‘n’ bass en klassiek aandoende Japanse muziek verstopt te zitten, dat doet denken aan de Third Eye Foundation.
En dan begint Kondo op zijn trompet te spelen, na eerst wat gerommeld te hebben met de 3 knoppen van het instrument. (Waarom doen trompettisten dat eigenlijk voor ze gaan spelen? Het lijkt wel een soort collectieve fobie.) Niks geen Kind Of Blue. Kondo’s trompet gilt als varken in doodsnood, een scheurend en piepend geluid dat je eerder met een saxofoon dan een trompet associeert. Het publiek hoort dat het goed is en reageert enthousiast. En dat terwijl ze toch gekomen waren voor het visuele extravagante van eX-Girl en Kondo nog zoutzakkerig op zijn stoel zit.
Eigenlijk is het al veel eerder goed. In de foyer van P60 draait de in Berlijn wonende Japanse DJ Hito prima en er is natuurlijk sushi te koop, ter plekke gerold. Prima georganiseerd dus. Jammer dat de opkomst wat tegenvalt. Vreemd ook omdat hoofdact eX-Girl vorige iedereen volkomen perplex achter liet. Zoiets had ik nog nooit gezien en zoiets moest ik snel weer zien. Maar blijkbaar dacht niet iedereen er zo over. Jammer.
Aan de band zelf ligt het niet. eX-Girl zet nog steeds één van de beste shows in de popmuziek neer. Kirilola, de bands bassiste en Beyoncé, Keikos, de weerbarstig solerende gitariste en nieuwe drumster Chapple, te herkennen aan de ezelsoren in haar pruik, gooien no-wave, a capella kamerkoorzang, synthpop, fluorescerende kostuums, een kikkerfascinatie en het breedste assortiment aan merchandise sinds Kiss bij elkaar in een grote stomende post-moderne heksenketel. Het eindresultaat zou wel eens de toekomst van de popmuziek kunnen zijn. Of anders is het in ieder geval de eerste avant-garde band die ook K3 kids kan aanspreken.
http://www.kindamuzik.net/live/ex-girl/sushi-sounds-ex-girl-toshinori-kondo/3393/
Meer eX-Girl op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ex-girl
Deel dit artikel: