Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dat Amanda Palmer haar hand niet omdraait voor een fikse dot theatraliteit heeft ze met haar soloplaat en volgende tournee Who Killed Amanda Palmer? en natuurlijk als één helft van The Dresden Dolls uitgebreid bewezen. Nu Palmer last heeft van een gebrouilleerde relatie met haar label en bovendien fans kent die maar niet willen snappen dat niet elk nummer over Palmer zelf gaat, kiest ze frontaal de fictieve route. Samen met Webley heeft ze zogenaamd een Siamese tweeling ontdekt, een plaat met de dames opgenomen en nu hebben Palmer en Webley Evelyn en Evelyn Neville onder hun vleugels genomen voor een heuse wereldtournee.
Het concept wordt online aardig voorgesteld en het stelt Palmer in ieder geval in staat muziek uit te brengen, waar dat onder haar eigen naam lastig is, gezien de macht van de platenmaatschappij. Het debuutalbum Evelyn Evelyn is een veelkleurige lappendeken die met ietwat meer regie en kritisch oor met minder meer impact had kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de vertaling naar het podium.
In Skip Shirley heeft de theatervoorstelling, compleet met stoeltjes op de vlakke vloer van de Melkweg, een paradijsvogelachtige ceremoniemeester. Zijn human-beatboxact met geinig gebruik van samplers is een aardige gimmick, maar stijgt niet boven dat niveau uit. Het avondvullende programma gaat door met Evelyn Evelyn; Webley en Palmer, samen in één jurk. Samen spelen ze piano; hij de linkerhand, zij de rechter; accordeon en ukelele komen ook langs. Knap natuurlijk, ook hoe de twee hun rollen met charmante brille spelen. De nummers over onafscheidelijke banden hebben hun momenten, maar halen het niet bij Palmers of Webleys werk los van elkaar. Eigenlijk is, hoe mooi uitgevoerd ook, het gebruik van Joy Divisions 'Love Will Tear Us Apart' vooral een onderstreping van hoe gemakkelijk en opzichtig doorzichtig gemaakt het verhaaltje van Evelyn Evelyn blijkt.
Webley en Palmer spelen beide ook een soloset. Die smaken allebei naar meer en zijn jammer genoeg aan de korte kant. Dat kan niet gezegd worden van drie kwartier Evelyn Evelyn. Dat is meer dan genoeg. In een toch al niet ijzersterk concept is de zwakke muzikale kant van Evelyn Evelyn er verantwoordelijk voor dat Webley en Palmer zichzelf verliezen in een voorstelling die weinig meer is dan een innemende, maar holle theatrale gimmick.
http://www.kindamuzik.net/live/evelyn-evelyn/amanda-palmer-jason-webley-present-evelyn-evelyn/20112/
Meer Evelyn Evelyn op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/evelyn-evelyn
Deel dit artikel: