Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een optreden, een interview en nog een optreden, dat is de opzet van een naamloos minifestival op zomaar een woensdagavond in de kelder van Amsterdams nieuwste club Trouw. Doelstelling van de avond is het publiek eens echt te laten zien wat er op het podium gebeurt. Geluidsknutselaar Pierre Bastien en rave-romanticus Daedelus dragen daar met hun totaal verschillende optredens ieder hun steentje aan bij.
Muisstil wacht een handjevol mensen op het moment waarop Bastien [foto's] achter zijn bureautje plaatsneemt. Een paar jaar terug bracht hij het Lowlandspubliek in vervoering met een robotorkest dat hoofdzakelijk uit Meccano bestond. Van die originele bezetting heeft slechts een gammel draaitafeltje de reorganisatie overleefd. Zijn nieuwe maatjes zijn een accordeon, een groep zwarte fluiten en een vijftal verticaal opgestelde elastieken.
Die elastieken zijn verantwoordelijk voor de eerste bastonen van de avond. Doordat een ronddraaiende haak ze een voor een bespeelt ontstaat een geluid dat aan de jonge Richie Hawtin doet denken. Ook de accordeon wordt volautomatisch door een haak bespeeld: het eerste akoestische soundscape-optreden in Nederland is daarmee een feit.
Conventionele methoden krijgen weinig kans bij Bastien. Zijn trompet - die tot dan toe klinkt als een ietwat houterige versie van een dromerige Miles Davis - moet op zeker moment door een bak water en vanaf dan krijgt de wat gestrest overkomende Bastien de lachers op zijn hand.
"Wist ik van tevoren dat een optreden er zo uit kon zien, dan had ik mijn apparatuur aan de wilgen gehangen", grapt Alfred Darlington alias Daedelus als het machinale ensemble is uitgespeeld. Maar de bebakkebaarde Californiër is naar De Verdieping gekomen voor een optreden en om met het publiek van gedachten te wisselen over het mede door hemzelf ontwikkelde sample-instrument Monome.
Het optreden zelf genereert brede glimlachen in de zaal. De kermisachtige melodietjes uit het begin van de vorige eeuw - Daedelus' handelsmerk - worden toegedekt met een stevige dosis dubstep en rave. Van rustig naar heftig en weer terug: zo krijgt Darlington de dromers op zijn hand.
Na de korte show is het tijd voor datgene waar Darlington zelf het meeste zin in lijkt te hebben: een workshop sample based optreden. Na een korte uitleg drukt heel Amsterdam op de knoppen van de Monome en warempel, het resultaat heeft verdomd veel weg van wat Daedelus tien minuten eerder zelf deed.
http://www.kindamuzik.net/live/daedelus/daedelus-pierre-bastien/18586/
Meer Daedelus op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/daedelus
Deel dit artikel: