Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Geneva Jacuzzi is eerder een gimmick. Het vijftal immiteert Kraftwerk in een typische jaren tachtig elektronicasetting. Geluiden worden buiten beeld geproduceerd en de acteurs staan over het (zij)podium verspreid. Twee meisjes zijn via doeken verbonden die op- of afgerold worden - een mogelijke realtime immitatie van een cassettedeck - terwijl twee vreemde snuiters gehurkt over het podium schuifelen. En dan is er nog de vamp die met slingers, lichtgevende ketting en andere retromemorabilia uit alle macht meekweelt.
De vamp krijgt plots een heel andere rol en vormt een cruciaal deel van de show van Ariel Pink's Haunted Graffiti die, in tegenspraak met Geneva Jacuzzi, van een uitzonderlijk hoog niveau is. Terwijl de Haunted Graffiti bestaande uit gitarist/toetsenist, drummer en bassist 'Kinski Assassin' op gang trekt, zien we op het scherm achter het podium Ariel Pink - alias Ariel Rosenberg - die in de coulissen achter het podium zijn ding doet terwijl hij gefilmd wordt door de vamp. De beeldkwaliteit is lofi en de camera wisselt in sneltreintempo van gewone opnames naar de functies negative, emboss, mirror-half, pastel en mosaïc om zo een patchwork van de beeldcultuur van de door ons gekoesterde wegwerpmaatschappij te creëren. De band vraagt tussen de nummers door dan ook terecht of de televisie in de smaak valt. Het is immers het beste educatieve model voor studenten.
Naast dit visuele hoogstandje is ook de set die Ariel Pink's Haunted Graffiti te berde brengt om de vingers bij af te likken. Naast het titelnummer passeert het summum uit Mature Themes: 'Is This the Best Spot', 'Pink Slime', 'Only in My Dreams', 'Early Birds of Babylon', 'Nostradamus & Me' en 'Symphony of the Nymph', tijdens welk nummer Mr. Pink de camera afpakt en subtiel de vamp in beeld brengt. Dit wordt aangevuld met nog enkele hitjes uit Before Today.
Ariel Pink staat sporadisch achteraan op het podium en waagt zich bij ouder materiaal zoals 'Among Dreams', 'Facts of Destiny' (een cover van The Centimeters) en 'Round & Round' zelfs tot aan de microfoonstand terwijl de projectie aan het einde van de set bestaat uit een medley van in elkaar overgaande vrouwen.
Ariel Pink's Haunted Graffiti heeft met Mature Themes met stip zijn beste plaat tot op datum gemaakt en deze kwaliteit schemert ook door in de set die de beste man met zijn spokende graffiti anno 2012 opvoert. Mr. Pink is meer dan ooit een icoon van de gerecycleerde cultuur uit de jaren tachtig.
Foto Ariel Pink's Haunted Graffiti uit het KindaMuzik archief door Niels Vinck
http://www.kindamuzik.net/live/ariel-pink-s-haunted-graffiti/ariel-pink-s-haunted-graffiti-geneva-jacuzzi/23409/
Meer Ariel Pink\'s Haunted Graffiti op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ariel-pink-s-haunted-graffiti
Deel dit artikel: