Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In de Max bijt Thomas von Party de spits af. Hij is het broertje van Tiga en mag waarschijnlijk enkel daarom opwarmen. Meer noemenswaardig is de verbouwing; de Max ziet er strak uit en het geluid is ontzettend goed. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Von Party wordt gevolgd door Proxy, een Rus van het type laptopgeek. Voor zo'n wat ielige knaap met slechts een enkele gruizige electro 12" release op zijn naam blijkt zijn optreden verrassend te kunnen putten uit een sterk reportoire. Wel komt het overduidelijk allemaal uit de distortion electrohouse-hoek die we de afgelopen tijd vaker in Turboreleases terug hebben gehoord, en daarmee is het een lekkere opwarmer zonder echte hoogtepunten.
Links van Proxy op het podium staat dan iets na middernacht D.I.M. wat met zijn draagbare computer te rommelen. Hij is met zijn kenmerkende geluid ongetwijfeld de inspiratiebron voor Proxy (en vele anderen), en bovendien de man die Boys Noize de fijne kneepjes van het productievak leerde. Zodra hij van start gaat is zijn set direct vol bombast en drama, met halverwege zijn alomaanwezige remix van Chromeo’s 'Fancy Footwork' als hoogtepunt. Daarna gaan de handjes zelfs nog een stukje hoger in de lucht voor deze D.I.M. Vanavond blijkt dat hij van wanten weet, zowel in de studio als in de club.
Boys Noize [foto rechts] staat al een tijdje naast zijn voormalige mentor te glunderen en bewonderende handgebaren te maken, en als hij eenmaal achter de tafels aan de slag gaat is het pubiek er helemaal klaar voor. Boys Noize staat te boek als een muzikaal wonderkind: met 24 jaar heeft hij een ellenlange rij sterke releases en remixen op zijn naam staan en een eigen platenlabel. Bovendien is hij een geweldige DJ, ook vanavond. Hij verliest geen moment de connectie met het publiek terwijl hij van stijl naar stijl dartelt, met als climax telkens oerbeukplaten van zijn Boys Noize-label.
Ondertussen staat Uffie bevallig de oude zaal vol te rappen, bijgestaan door wat DJ-geklungel van Feadz. Zoals altijd moge het wederom duidelijk zijn dat het hier meer om een wulpse noviteit gaat dan om de muziek, en in die zin slaagt de performance heel aardig.
Na een intermezzo van Josz Lebon kruipt een van de grootste namen van de avond achter zijn podiumvullende instrumentarium in de oude zaal. Digitalism [foto links] wordt, zeker sinds het debuutalbum 'Idealism', door velen als de toekomst van de dansmuziek gezien. Voor wie in vervoering raakt bij het horen van hun bekendste platen is er zeker een feestje te bouwen, maar eigenlijk weten ze uit alle opgestelde apparaten - net zoals op de vorige 5daysoff - slechts een mager optreden te persen.
Terwijl Tiga in de Max naadloos en met marginaal enthousiasme een set vol overbekende platen in mekaar mixt, komt Sebastian op in de oude zaal. Als voorprogramma van de 10.000 watt lichtshow annex muzikale performance van Daft Punk had hij een scherpe en opzwepende set neergezet.
In de Melkweg is hij eigenlijk nauwelijks een DJ te noemen. Waarschijnlijk heeft hij gedurende de avond iets te vaak zijn neus gepoederd, want na een onsamenhangende reeks Ed Banger-platen, afgewisseld met houseklassiekers, trekt labelbaas Busy P aan de noodrem en neemt het achter de draaitafels over. Het helpt, maar de sfeer heeft een deuk opgelopen en voor velen is deze zo laat op de avond niet meer te redden.
Net als in voorgaande jaren weet 5daysoff ook dit jaar een ijzersterke line-up neer te zetten die goed aangeeft wat er speelt in de electroscene. Voor het brede publiek is het een uiterst geslaagd feestje, en dankzij de geweldige djset van Boys Noize valt er ook voor de die hard electrofans het nodige te dansen.
http://www.kindamuzik.net/live/5daysoff/woensdagnacht-5daysoff-beukt-van-hot-naar-her/15747/
Meer 5daysoff op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/5daysoff
Deel dit artikel: