Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vrijdagavond, 5 Days Off in de Melkweg. Het kan niet anders dan in het teken staan van Soulwax Nite Versions en 2Many DJ’s. Voordat zij aan de beurt zijn komen er echter nog een aantal minstens zo interessante lieden voorbij, die de avond van een wat minder voor de hand liggend appeal moeten voorzien. Boys Noize behoort daar zeker toe, en heeft ondanks zijn aanzien de dubieuze eer in een bijna lege Max het spits af te bijten. Voor zijn doen houdt hij het rustig, maar hoeveel valt er over dansmuziek te zeggen zonder dansend publiek?
In de oude zaal is het rustig opwarmen op de voorspelbare maar onderhoudende electrodeuntjes van DJ Sanyi. Even later maakt Heaman [foto rechts] hier zijn opwachting. Er zijn toch een goed aantal mensen benieuwd naar de act. Bijgestaan door lokale Relish-mannen is het ingetogen rocken. Een stijl die zich niet zo gemakkelijk op het gemengde publiek laat overdragen, zo blijkt na enkele minuten. Peuken roken en doorfunken lijkt het motto en dit blijkt – op het ietwat beperkte bereik van de zanger na - toch voor een mooie performance in de Zwitserse traditie te zorgen. Zelfs de Mustapha 3000 (remix-)beats komen aan het einde van de single ‘Moisture’ aan bod, wat zeker een mooi gebaar mag heten.
Snel naar de andere zaal waar de inmiddels maskerloze Zombie Nation [foto links] met zijn grote sampler het publiek zagend te lijf gaat. Hij heeft er duidelijk zin in, en overtuigd het merendeel van het publiek met de dikke electrobassen en Nancy Sinatra (oftewel Audio Bullys-) samples. Het is druk en heet in de Melkweg. Dat past uitstekend bij de korrelige sfeer die deze avond muzikaal beheerst. Joost van Bellen kent deze als geen ander. Hij laat de Oude Zaal hossen en beuken op zijn bekende, grove variant van de electroclash.
Na een litertje vocht kwijtgeraakt te zijn op de tonen van deze besnorde Roxy-veteraan is het tijd voor Spectrum, bekend vooral van ‘Kinda New’ in de Tiefschwartz-remix, en recentelijk van ‘Horny Pony’. Vannacht blijkt na een tegenvallende performance wederom dat dit trio maar matig verstand van echte sfeer heeft. De bas is diep en ‘electro-esk’, maar repetitief en een beetje afgekeken. De zangeres staat haar best te doen – bijgestaan door grote zonnebril en bobbende afro - maar na een nummertje of twee is de maat vol en banen wij ons een weg naar de Max.
Met een goede reden, want daar is Soulwax Nite Versions al in volle gang. Om van achter naar voren te komen is een helse taak. Na tien minuten fonkelen de heren in wit tenue dan toch op acceptabele afstand. De drukte in de Max is terecht. De performance is ook na zoveel keer te zijn volbracht nog geweldig indrukwekkend. Geen wonder dat de heren zo’n supersterrenstatus hebben. De nummers lijken bijna van de cd gerukt. Dat zegt alleen meer over de cd dan over het optreden. Het optreden is een klassieker en het publiek gaat er voor de volle honderd procent voor.
In de Oude Zaal is Digitalism van start gegaan. De heren hebben er zin in en doen zo nu en dan ook mooie dingen. Dat productietalent zich niet zonder meer in performancetalent laat vertalen wordt stellig aangetoond. Een lichte tegenvaller dus. De mooie momenten moeten zich ontworstelen aan een eenduidige electroworst, waar af en toe ‘Zdarlight’-loopjes en ‘Jupiter Room’-lijntjes aan ontsnappen.
Kid Alex (a.k.a. Boys Noize) [foto rechts] nog maar een kans geven dan. Ditmaal met publiek; minder dan bij Soulwax maar voldoende. Het jeugdige talent Boys Noize laat met zijn rauwe, aan de zaagtand ontleende platen zien dat sommige producers wél getalenteerde performers zijn. Dit tot grote opluchting van de aanwezigen. Het is hetzelfde geluid dat ook zijn producties kenmerkt en die van het afwezige duo Justice. Het is niet per se een toegankelijk geluid hoewel er met verve gedanst wordt.
Naarmate de 2Many DJ’s-set nadert vermeerdert ook het publiek. Zodra het publiek de ‘sardinerstatus’ bezit, is het weer tijd voor een stukje Van Bellen [foto links] in de Oude Zaal. Geen hond te bekennen. Joost ramt wel gewoon vrolijk door, inmiddels op de piek van zijn beukende kunnen. Nog even spieken bij 2Many DJ’s...ook boven langs de railing wordt er lustig op los gedanst. De broertjes moeten besloten hebben dat de gebaande weg in dit geval de beste is. De electro-krakers vliegen je om de oren. Stuk voor stuk beproefde concepten en daardoor misschien een beetje flauw. Maar zodra ‘Ready to Uff’ van Uffie tot mijn blijdschap uit de speakers schalt, komt het publiek tot stilstand en kijkt wezenloos om zich heen.
Vanavond is zeker geen avond voor de voorhoede van de electro. Eerder een toegankelijke avond waarop eenieder zijn innerlijke rocker kan ontdekken. Dat is heel leuk en aardig, hoewel niet geheel in lijn met het streven van 5 Days Off om een voortrekkersrol te vervullen in de elektronische muziek.
http://www.kindamuzik.net/live/15-days-off/5-days-off-dag-3-met-o-a-soulwax-digitalism-spektrum/13412/
Meer 15 Days Off op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/15-days-off
Deel dit artikel: