Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zoroaster komt uit Atlanta in de staat Georgia. Dat lijkt momenteel een epicentrum voor sludgemetal. Onder andere Mastodon, Kylesa en Baroness komen daar ook vandaan en er lijkt sprake van enige hype rond metalbands uit het gebied. Fiore hecht daar niet zoveel waarde aan: “Er is niets bijzonders aan Georgia, behalve dat het er heel erg warm kan worden. Er zijn overal op de wereld goede metalbands in die stijl. Sommigen krijgen alleen meer aandacht dan anderen."
Zoroaster heeft dat wat vrijwel alle bands nastreven: een eigen geluid. De band die het meeste in de buurt komt is misschien wel YOB. Wat vindt Fiore van die vergelijking en hoe omschrijven zij het geluid van zijn band zelf? "Mijn blootstelling aan YOB is behoorlijk beperkt. Ik heb ze vorig jaar voor het eerst live gezien en ik heb er geen platen van. Maar op basis van wat ik gehoord en gezien heb, is elke vergelijking met ze wat mij betreft dik in orde! Als de Canadese douane vraagt wat voor muziek we spelen, dan vertel ik ze altijd 'stoner metal' - ik ben de slimmerik van de band. Maar de twee bands waarvan de invloed er voor mij het meest uitsteekt zijn Godflesh en Swervedriver. Dat zijn tot op de dag van vandaag mijn favoriete bands en ook degenen die me als teenager inspireerden om mijn eigen songs te gaan schrijven."
Er klinkt ook wel wat Kyuss in de muziek door, vooral in het gitaargeluid. Fiore: "We zijn allemaal grote Kyussfans. Ik moet zeggen dat ik het zelf helemaal niet hoor, maar het is wel een vergelijking die we steeds vaker te horen krijgen en dat is toch wel vleiend."
Grote inspiratiebron Godflesh speelt ook op Roadburn. Het Engelse duo zal het klassieke album Streetcleaner (Spotify) in zijn geheel ten gehore brengen. Fiore: "Daar zie ik erg naar uit! Ik heb ze gelukkig toen ik jonger was wel al drie keer gezien. Van wat ik online heb gezien klinken ze nog steeds geweldig. Die hele trend van bands die hun klassieke albums integraal spelen kan me verder gestolen worden. Streetcleaner is uiteraard een meesterwerk, maar Godflesh kan elke plaat spelen; het is hoe dan ook tof."
Sanford Parker
Voor hun derde album Matador (Spotify) werkte Zoroaster met Sanford Parker, een van de hotste producers in metal. Fiore: "We hebben getoerd met zijn band Minsk en konden goed met hem opschieten. Hij hielp met geluidseffecten tijdens onze optredens. We hadden een geweldige tijd samen. Eigenlijk wilden we onze vorige plaat Voice of Saturn al met hem maken, maar dat ging niet door vanwege planningsproblemen. Voor Matador was het daarom eigenlijk al een gegeven dat we met hem zouden samenwerken. Omdat we met hem getoerd hadden, wist hij precies wat onze invalshoek was en wat we wilden bereiken. Bovendien wist hij wat we allemaal kunnen en hij pushte ons voor betere takes als we zelf misschien hadden besloten dat het wel goed genoeg was."
Parker is het bekendst van zijn werk met Nachtmystium. Matador-nummers als 'Trident' en 'Black Hole' vertonen verwantschap met die band. Is dat de Parkerconnectie? Fiore: "Nee, die overeenkomst is er altijd al geweest. We hebben ook meerdere keren met Nachtmystium getoerd en we kennen (voorman) Blake Judd al sinds 2005. Maar 'Trident' is een nummer dat ik in de eerste drie maanden van het bestaan van de band heb geschreven."
Platenmaatschappij
Zoroaster bracht zijn eerste twee platen zelf uit. Voor Matador besloot de band toch in zee te gaan met een platenmaatschappij. Vorig jaar bracht het label E1 de plaat in de Verenigde Staten uit, terwijl SPV het album binnenkort in Europa zal lanceren. Waarom zette de band die stap? Je hoort vaak dat je in het internettijdperk als band het beste alles in eigen hand kan houden, dat een platenmaatschappij niets toevoegt en alleen maar geld kost. Fiore: "We raakten blut. Oké, een grap - min of meer. Alles zelf doen - zij het met hulp van het team van Action! PR - ging op zich best goed. Maar we merkten dat we toch veel tours misliepen en zo waren er wel meer dingen die toch lastiger zijn als je het zelf doet. Toen de mogelijkheid van samenwerken met E1 voor het eerst te berde werd gebracht waren we een beetje huiverig, maar nadat we mensen van het label ontmoet hadden realiseerden we ons dat ze snappen hoe het werkt. De samenwerking verloopt ook geweldig. Ze hebben echt geholpen ons een stap vooruit te laten maken, dus het is goed dat ze nu aan onze kant staan."
Verwacht Fiore niet dat de lange periode tussen de Amerikaanse en de Europese release de verkoop van Matador aan deze kant van de oceaan heeft geschaad? Vrijwel iedereen die in de band geïnteresseerd is zal de plaat inmiddels wel al hebben gedownload. Fiore: "Dat kan me nu werkelijk geen zak schelen. Zolang de mensen de muziek maar krijgen, goed vinden en naar de optredens komen en daar een T-shirt kopen. Dat is wat voor ons van belang is. Er zijn ook nog genoeg mensen die een fysiek exemplaar in hun handen willen hebben. Ik weet dat als ik een nieuwe plaat hoor die ik erg goed vind, ik eropuit ga om hem op vinyl te kopen bij een optreden of in de platenzaak. Ik ben opgegroeid met op mijn bed elke vierkante centimeter van een hoes bekijken om de teksten en foto’s te bestuderen en te checken waar en wanneer de plaat is opgenomen. Ik denk niet dat dat iets is dat ooit helemaal zal verdwijnen."
http://www.kindamuzik.net/interview/zoroaster/zoroaster-toch-aan-de-platenmaatschappij/21421/
Meer Zoroaster op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/zoroaster
Deel dit artikel: