Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Tijdens zijn universitaire studies maakt James Toth deel uit van Golden Calves. Die band houdt ermee op na een tournee waarop het ongeluk hen achtervolgt. Ook al worden sommige elementen van Golden Calves overgenomen in Wooden Wand And The Vanishing Voice, toch is het muzikale basisidee enigszins anders. “Er is geen definitief concept waarop deze band gebaseerd is, behalve vrijheid en transcendentie door de magie van de muziek”. Zijn verklaring van de bandnaam stelt enigszins teleur. “Ik zou willen dat er een interessant verhaal aan verbonden was, maar dat is niet het geval. Ik trad een keer op als rapper onder de naam Wooden Wand, en Vanishing Voice komt uit de titel van een Golden Calvesnummer.”
Wanneer James zonder band opneemt, zoals op zijn soloalbum Harem of the Sundrum and the Witness Figg, doet hij dat onder de naam Wooden Wand Jehovah. Maar op andere momenten gebruikt hij eveneens de naam Hassara. “Er zijn kleine verschillen tussen beide gedaanten. Het zijn verschillende uitingen van één lichaam, één geest en één ziel. Hassara rockt harder, terwijl Wooden Wand Jehova zwaarmoediger en hardnekkiger klinkt.”
The Vanishing Voice
Sinds zijn oprichting opereert het vijfkoppige collectief op een volstrekt democratische manier. Initieel doopt Toth de band ‘Wooden Wand and the Vanishing Voice featuring Satya Sai’ maar dat is iets te lang. “Glucas, Heidi en Jarvis representeren The Vanishing Voice zoals je die intussen kent. Satya Sai daarentegen vormt haar eigen entiteit. Ze brengt binnenkort trouwens haar solowerk uit. Daarnaast leidt ze ook de rockband Totem, die dit jaar eveneens een lp zal uitbrengen.” Verder treden er ook vaak gastmuzikanten aan zoals Pete Nolan, drummer van Magik Markers, die onder meer op L’un Marquer Contre la Moissoneuse in het lijstje met gasten opgenomen is. “We hebben het geluk dat we zeer getalenteerde vrienden hebben die ons geluid verrijken.”
Zoals in die milieus de gewoonte is, speelt James ook in Totem, samen met Satya, Keith Wood (Hush Arbors) en Clay Ruby (Davenport). Ook de andere leden houden er muzikale nevenprojecten op na. “Jarvis is actief in Meneguar en Glucas treedt solo op als Nonhorse. Heidi houdt zich in haar vrije tijd met films bezig en ik geloof dat ze momenteel met James van Skates aan een project werkt. Helaas zorgt de afstand ervoor dat Tovah Olson al een tijdje niet meer met ons heeft kunnen spelen. Ondanks haar drukke bezigheden met Dead Machines, probeert ze toch vaak van de partij te zijn.”
De bossen en de gekke monnik
Inmiddels is het collectief van New York naar Tennessee verhuisd. Een goede keus, vindt Toth: “Ik zou niet meer kunnen leven in plaatsen die claustrofobisch aanvoelen. We zoeken nog steeds naar ons ideale thuis, maar de prijzen, de natuur, de bergen en de vriendelijke mensen houden ons waarschijnlijk wel een tijdje in Tennessee.” Hoe ziet James’ ideale thuis er dan uit? “Ik wil een bal zo hard als ik kan in elke richting kunnen gooien zonder iets anders dan bossen te raken. Eigenlijk wil ik enkel mijn vrouw en kinderen en veel honden om me heen…en een lege, gezuiverde kamer voor meditatie en reflectie.”
Samen met Tovah Olson (de vrouw van John Olson van Wolf Eyes en Guam River – HvdL) richt James in 1996 het noiselabel Polyamory op. De logistieke kant van het runnen van een klein label in verschillende staten wordt hem dit jaar teveel. Intussen is er Mad Monk waarmee Toth enkel vinylplaten wil uitbrengen. Het aanbod zal variëren van hedendaagse hardrock tot psychedelica en folk, plus enkele heruitgaven. “Er zijn al specifieke uitgaven gepland van bands die je waarschijnlijk niet kent. Het doel is muziek uitbrengen van artiesten die ik erg belangrijk vind en wier werk niet voldoende gedocumenteerd wordt. Met andere woorden: Mad Monk zal niets van Wooden Wand And The Vanishing Voice uitbrengen.”
Invloeden
Toth heeft met zijn band al meer bereikt dan hij initieel voor ogen had. “Echt waar! Ik wilde gewoon één fantastische plaat aan de geschiedenis bijdragen om me vervolgens met iets anders bezig te houden. XIAO was het resultaat van mijn poging om iets te maken dat ik over twintig jaar nog zou willen horen. We hadden nooit de intentie om een echte band te zijn, die op tournee zou gaan en interviews zou geven. Ik wil zijn als Mark Fry, niet als Pavement.”
Het werk van Wooden Wand And The Vanishing Voice bevindt zich tussen psychedelica en totale muzikale vrijheid. Wat zijn James’ invloeden eigenlijk? “Muziek, vrienden, religieuze teksten, rituelen, folklore en Neil Young.” Vele vrienden spelen in een brede waaier aan bands, maar een esthetische of sonische verwantschap met andere muzikanten voelt James niet. “Mocht dat zo zijn, dan zal ik er binnen de kortste keren alles aan doen om dat te veranderen. Het wederzijdse respect met bands als Davenport, Magik Markers en Sunburned Hand Of The Man is gebaseerd op de appreciatie van verscheidene percepties van ons allen en niet zozeer op een gemeenschappelijke muzikale band. Toch vermoed ik dat we muziek op een gelijkaardige manier benaderen. Waarschijnlijk bezitten we ook een groot aantal dezelfde platen.”
Spiritualiteit
Hoe belangrijk is spiritualiteit eigenlijk voor Wooden Wand And The Vanishing Voice? “Tijdens mijn opvoeding heb ik geleerd nooit in gezelschap over politiek, sport of religie te discussiëren en ik probeer aan deze regel trouw te blijven. Toch manifesteren mijn nieuwsgierigheid en mijn obsessie met bepaalde oude teksten zich in mijn kunst en dat is een natuurlijk proces. In feite ben ik een aanhanger van het Oude Testament; ik hang het monotheïsme aan maar ik word ook beïnvloed door het paganisme, magick en het soefisme. Ik probeer deze ideeën op mijn leven toe te passen. Eigenlijk ben ik continu op zoek en ik vermoed dat dit altijd wel zo zal blijven.”
Osmose
Tussen de kortere, meer folkgerichte nummers bevat iedere plaat van Wooden Wand And The Vanishing Voice erg lange psychedelische jams. James onthult hoe die tot stand komen: “Ik werk niet echt aan nummers, ze komen gewoon tevoorschijn. Ik ben erg passief op het vlak van nummers schrijven en ik voel me meer een observator dan een participant in het proces. Misschien is dat het resultaat van osmose? ‘Wat je absorbeert, scheid je uiteindelijk terug af’, zei Tom Waits ooit.”
De gigantische productiviteit van de band is toch wel verbazingwekkend. De laatste jaren verschenen onder meer XIAO, Sunset Sleeves, Buck Dharma, L'Un Marquer Contre La Moissonneuse, The Flood en intussen ligt ook Gipsy Freedom in de rekken. En dit is nog maar een greep uit het aanbod. Is er sprake van evolutie? “De platen zijn in volgorde uitgebracht in zoverre we ze slechts uitbrengen als ze voltooid zijn. Een plaat is afgewerkt als alle nummers aan hun potentieel voldoen en als ieder van ons tevreden is met het resultaat.”
Zondvloed
“Het enige echt conceptuele werkstuk is The Flood, een interpretatie van het Bijbelse verhaal van de zondvloed. Ik praat er niet graag over omdat ik bijgelovig ben en bepaalde verhalen uit die periode me echt de stuipen op het lijf jagen.” Na enig aandringen licht James toch een tipje van de sluier. “Aan die plaat hebben we thematisch gewerkt. Toen we de teksten schreven voor ‘Top and Bottom, Side to Side, We’ll Drown’ en ‘I Had to Wade Past the Water and It Carried Me for Miles’, vonden er bepaalde gebeurtenissen plaats die de teksten weerspiegelden. Destijds hechtten we er geen belang aan.”
In maart komt Toth met zijn band voor het eerst naar Europa. Waaraan kunnen we ons verwachten? “Het hangt ervan af hoe we ons op dat moment voelen. Geen twee shows zijn hetzelfde. De ene keer bestaat onze set volledig uit ‘nummers’ en de andere keer is die grotendeels op improvisatie gebaseerd. Recentelijk zijn we het vrije karakter van onze muziek beginnen appreciëren en brengen de uitvoerige jams meer voldoening. Tijdens de vorige tour hebben we vier maanden lang voornamelijk nummers gespeeld - nu keren we terug naar onze kern.”
http://www.kindamuzik.net/interview/wooden-wand-and-the-vanishing-voice/wooden-wand-and-the-vanishing-voice-vrijheid-psychedelica-en-de-muzikale-zondvloed/12074/
Meer Wooden Wand And The Vanishing Voice op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/wooden-wand-and-the-vanishing-voice
Deel dit artikel: